Jump to content

Harehund


ronnsol

Recommended Posts

Er vel noen finner som har fått en ufortjent førstepremie på prøve eller hva?Dem har ikke imponert meg..dessverre er det litt for mye finsk i min Dunker som jeg kunne vært foruten..Men jeg mener,gode og dårlige hunder finnes i alle raser!Dunker gjør det bra med flere kull osv,men Hygen og Halden som også kan være meget gode,er i ferd med å forsvinne,det er tragisk!Kjøp Norsk sier jeg,og velg gode linjer,gjerne med litt innkrysning,men ikke for mye..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen flere Finner en hunder i andre raser som har fått for mye poeng på prøver? Hva får deg til å mene det?

Selvfølgelig fins det gode og dårlige hunder i alle raser.

Personlig går jeg på skogen med harebikkja like mye for å opplevelsen som jakta, det som da er viktig er los og målbruk, jamt over har en Finne mye bedre og trivligere mål (i mine ører) enn en Dunker. En Finne er ofte flertoning og dundrer på med ekstremt tett målbruk som for min del gjør det trivelig å høre på! Sikkert mye bra i de andre rasene også, men av de jeg har vært med (Det er noen stk), så er det mye lengre mellom disse trivelige å høre på, en hos finnene.

Derfor velger jeg Finskstøver!:)

Til trådstarter:

Sjekk ut www.finskstøver.no, gå videre til avlsråd og liste. Der ser du utførte kombinasjoner, samt planlagte kombinasjoner, støtt deg på avlsrådet og du vill få noe bra. Finskstøver foreningen har også egen valpeformidler, som du finner kontakt info til på denne hjemmesiden. Ta en telefon til han, så får du litt ekstra info om de forskjellige aktuelle kombinasjonene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefalle deg svenske linjer. Ikke fordi de nødvendigvis er bedre en våre, men der kan du sjekke prøveresultater både til foreldre, besteforeldre, søskenkull, tidligere kull etc. Det vil gi et godt bilde av vilke linjer du skal kjøpe.

Dette er ganske nyttig. Jeg har sett et par merkelige anbefallinger her i Norge. Som det kun var flaks og bekjentskap som gjorde at det ble oppdaget både muligens arvbar sykdom og graverende feil på prøver. Vet også om linjer som har blitt utelukket på tvers av fagelig anbefalling.

Når det gjelde rasevalg støtter jeg deg 100%!! :-) Selvfølgelig så finnes det flotte hunder innenfor alle raser, men som nevnt tidligere i tråden er det få som kan tukte finnen. Man skal ikke henge seg opp i enkelt individer, men bredden. Se, på alle store mesterskap i Norge, Sverige og Finland. Finnen dominerer. Det er også i all hovedsak utrolig milde og greie hunder. Men, de har en ubendelig jaktlyst, så dressuren bør være på plass! :-)

To gode steder kan feks være: http://www.kilbacken.com/ eller http://www.solstrimman.se

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ditt valg, men hvorfor velge det nest beste?

Eneste grunnen til å velge Dunker er i mine øyne fordi den er norsk (nå kan jo det også diskuteres da det snart ikke fins reine dunker linjer igjen). Jeg velger kvalitet fremfor nasjonalitet!

Ellers må jeg si meg enig med Jamthunden i at det er mye bra i Svenske linjer (her er de blant annet mye strengere en i Norge når det gjelder rådyrjag)!

Men du trenger ikke til Sverige for å få disse Svenske linjene lengere, det er allerede ett titalls hunder fra de kennelene Jamthunden nevner i Norge allerede, og flere av disse blir det garantert satt kull på i løpet av vinteren våren!:)

 

Har en kammerat som driver med både Finne og Dunker, når han selger Finnevalper, får han spørsmål om premieringer og egenskaper til foreldre/besteforeldre/olde og tippoldeforeldre. Når han selger Dunker får han spørsmål om pris og om foreldrene jager! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innlegg her!

 

Jeg er helt enig i at man bør vurdere de norske. Jeg har jaktet sammen med mange raser, og grunnen til at jeg skriver at jeg ser etter finne er at jeg rett og slett syns målbruken er en fantastisk opplevelse(varierer sikkert, men i alle fall på de jeg har hørt)

Dunkere har jeg god erfaring med, da vi har hatt mange i familien. Syns målbruken ofte kan være sparsom, ofte litt trang. Men for all del, jeg er ingen ekspert så det er mulig jeg tar helt feil :)

Når det gjelder jaktlyst så står nok ikke dunker noe dårligere en finnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...