Jump to content

FEFO enda en gang.


Mr.Polar

Recommended Posts

Synes ikke situasjonen er så ille på fjellrypa, men dessverre så skiller ikke forvaltninga på de to rypeartene. Utsett jakta 2011 med en måned er mitt forslag.

 

Dette er både riktig og feil med tanke på fjellrypa.

Enting jeg stusser over er at spesielt i finnmark så jaktes det mye mindre på fjellrype enn lirype. Likevel så er bestandene i øst-finnmark spesielt godt og vel halvert når det kommer til fjellrype.. Hva som skjer på vest siden er jeg faktisk ikke klar over men kan ikke være all verden der heller..

 

Om det skulle gå så galt at lirypebestanden ikke blir bedre neste år så mener jeg man bør enten frede jakta for ett eller to år, eller så kan man knappe inn på jakt tiden.

F.eks utsette jaktstart en måned og avslutte jakta noen mnd tidligere..

Link to comment
Share on other sites

Gode svar,gode svar,men jeg synest vi jeger ska ta vår del av annsvaret å heller boikotte FEFO for noen å,for maken til arroganse fra en forvaltningsorgan ska man lete lenge etter. Det ligner litt på Stoltenberg og SV.

Men for at dette skal ha noe som helst effekt bør alle

,ink di fastboende,delta på denne boikotten. Men det er vell helt umulig?

Tenk heller på dette. Vil vi ikke at våre barnebarn skal vokse opp med di samme friluftmuligheter som vi hadde da vi vokste opp? Vis det ikke gjøres noe umiddelbart er jeg redd vi blir den siste generasjonen som får jakte ryper..

Link to comment
Share on other sites

Gode svar,gode svar,men jeg synest vi jeger ska ta vår del av annsvaret å heller boikotte FEFO for noen å,for maken til arroganse fra en forvaltningsorgan ska man lete lenge etter.

Hvorfor arroganse? Har du noen begrunnelser for det?

FeFo innførte dagskvoter på rype for 2-3 år siden, noe omtrent ingen hadde gjort før. Iallefall var det noe ganske nytt. Altså er det gjort grep for å redusere uttaket. Å uttaket er redusert betraktelig....

Link to comment
Share on other sites

Her skrives det med store bokstaver. Jeg er enig med siste innlegg. Hva er det FEFO har gjort så galt? De har redusert uttaket noe som ikke er gjort tidligere. Freding har en litt annen prosess hvis dette skal gjennomføres. FEFO må jo tross alt følge loven. Min erfaring de to siste årene er at det har vært BRA med fjellrype. Av lirype er det litt mindre, men når jeg ta opp fra 4 til 6 STORE kull pr dag pluss selvfølgelig alle enkeltfugl, så syns jeg det ikke er så galt. Muntlige tilbakemeldinger fra andre sier det samme. Kan sikkert stemme at det er veldig tomt i de indre strøk, men da kan vi jo ikke gå inn for å frede alle områder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...