Jump to content

Bandhundjakt


sunnfjording

Recommended Posts

Bruk hunden for det den er ment for å brukers til.

Iom at du har en sorthund så er du heldig stilt i forhold til oss som jakter løs.

Preg hunden for di oppgavene Du setter i høysete.Dvs Bandhund.

Hva er bedre enn at en junior blir brukt i fra dag 1 til fremtidig arbeid og samarbeid med fører og hund.Det arbeidet du skaper i dag og viderefører i morra vil gi resulteter i fremtia.Enn kan gjerna diskutere for hva som er rase betegnet av di øvrige raser band eller løs.er opp til enn enkelt hver av oss og AVGJØRE ikke hva eg har, som bestemer for hva som er det beste for rasen..

Bruk tiden ilag med junior på best mulig måte som passer for deg og din jakt.

Hadde eg for min del satset på bandhund så hadde Junior vært med i alt som har med Elgarbeid å gjøre.

Ønsker deg lykke til videre i fremtia med deg og din hund.

 

PS En dyktig bandhund er ti dobbelt så go i skogen som en dyktig løshund er.

All æra for at dokker har tålmodiget til å få til bandhunder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Min valp er nå litt over 5 mnd og i dag tok han meg inn på 30 meter av en hvilende kronhjort, og gjorde alt riktig, for så å spore den i en time etterpå. Så det er vel bare å komme seg ut...

 

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på temaet, men jeg har blitt fortalt at å bruke bikkja på ferskspor før blodspor ikke er særlig heldig, dersom man ønsker den ettersøksgodkjent. Hva sier dere til dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei, dette gjorde jeg bevisst da jeg ikke var interessert i en ettrrsøkshund, men en ren jakthund. Jeg mener at dersom man kombinerer ettersøk med jakt, så får man em hund som kan fungere godt på begge deler, men som ikke er veldig god på hverken eller. (finnes sikkert unntak her). Dette har jeg diskutert med diverse erfarne svarthund eiere, og de har bekreftet dette. På bandhundkurset jeg deltok på begrunnet de det bla med at et ettersøk kan bli ganske hårete og gå i høyt tempo (ref skudd i fot feks) noe som kan gjøre hunden heit. En bandhund skal jo være rolig i enhver situasjon.

 

Skal du ha en hund som kan brukes til begge deler derimot, bør du begynne med blodspor da dette blir kjedelig for hunden om den får jakte en del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...