Jump to content

Opplæringsjakt.. ?


Kjetil123

Recommended Posts

Har skjønt det slik at hvis man er over 16år, har betalt jegeravgiftskort, tatt storviltprøven, bestått jegerprøven og søkt hos lensmannen om å få lov til å låne våpen og er med en som er over 25år(eller noe sånt), så kan man være med på opplæringsjakt.

 

Men hvis den som eier riflen er den du er med på jakt, er det da nødvendig å søke om tillatelse til å låne våpenet?

tusen takk for alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

her var det. sakset fra et annet innlegg her på forumet.

Det du spør om reguleres av §6 i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, som du finner her: http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 002.html#6.

 

Kort oppsummert: Forutsetningen ved opplæringsjakt er samtykke fra foresatte og tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst 3 år, ha tillatelse fra rettighetshaver og mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. De som er under opplæring, trenger ikke å betale jegeravgift. Felles kvote.

 

Jeg mener den som er "lærer" ikke har lov til å bære våpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere. ( Hentet fra linken du sendte)

 

Vil dette si at man kan bære våpen selv?

Link to comment
Share on other sites

Det er 1000kr spørsmålet.

Under opplæringsjakt skal tilsynspersonen være i fysisk nærhet av den som er under opplæring. På denne måten har han/hun mulighet til å gripe inn i situasjoner og til enhver tid være tilgjengelig for spørsmål og veiledning.

 

så dette blir vel hvordan man tolker det.

Personelig mener jeg en som har jegerprøve samt skutt opp til storvilt ikke behøver en som henger over skulderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Den som skal ha deg med må ha betalt jegeravgiften minst 3 år på rad (og over 25 år tror jeg...)

men du trenger ikke å betale jegeravgiften, men der imot den som har deg med må ha gjort det, men da er det den den sin kote (eller hvordan det skrives).

 

DETTE KAN VÆRE FEIL, MEN DET ER NOE JEG TROR, HAR TATT JEREPRØVEN OG MENDER DET ER SÅNN. MEN ER OPEN FOR RETTELSER :shock::shock::!:

 

Men dette vet jeg: han som har deg med skal være inerheten og gripe inn hvis du gjør noe feil. Den skal være der for å instruere... dette ligger i ordet ;opplæringsjakt;

Link to comment
Share on other sites

Den som skal ha deg med må ha betalt jegeravgiften minst 3 år på rad (og over 25 år tror jeg...)

men du trenger ikke å betale jegeravgiften, men der imot den som har deg med må ha gjort det, men da er det den den sin kote (eller hvordan det skrives).

 

DETTE KAN VÆRE FEIL, MEN DET ER NOE JEG TROR, HAR TATT JEREPRØVEN OG MENDER DET ER SÅNN. MEN ER OPEN FOR RETTELSER :shock::shock::!:

 

Men dette vet jeg: han som har deg med skal være inerheten og gripe inn hvis du gjør noe feil. Den skal være der for å instruere... dette ligger i ordet ;opplæringsjakt;

 

Der var det en del feil ja.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Link to comment
Share on other sites

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

 

Her snakker vi om Storvilt :D ikke småvilt

 

Men takk for at det er en her som har greie på ting :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...