Jump to content

Rustbelegg i rillene i rifleløpet.. Hvordan få fjernet dette


badegakk

Recommended Posts

Hei.

Har vært og skutt med rifla i dag (Browning bar halvauto), og etter puss, ser jeg at det er et tynt rustlag nede i rillene i rifleløpet.. Jeg bruker Otis Sniper kit med bronsebørste, lapper og solvent for puss.. Men klarer liksom ikke komme ned i rillene med dette utstyret..

Har noen noe tips rundt dette hadde det vært strålende. :)

:?:

Link to comment
Share on other sites

Først.. Er du sikker på at det er rust og ikke mantel du ser i riflingene? I så fall er det kraftigere lut som må til, eller BoreFoam som fjerner mantelen effektivt.

 

Men jeg har fjernet rust i løp som en skulle trodd var totalt ødelagt, til full skytbart med tildels god presisjon med rustløsende olje og stålull av typen (000?) med fineste grovhetsgrad.

Denne fine stålulla skadet ikke stålet, men rengjorde pipa for både mantel og rust.

Link to comment
Share on other sites

Bildet er for uskarpt til å være sikker, men det der kan utmerket godt være mantelrester. Uansett så gjør det ingen skade å forsøke med noe skikkelig mantelfjerner. Bruk enten en solvent som stinker skikkelig av salmiakk, eller slik "bore foam" mantelfjernings-skum som fåes på boks. Hvis pusselappene da blir blågrønne er det definitivt mantelrester i løpet, fortsett i så fall til det ikke kommer nevneverdig med blått eller grønt ut av løpet. Jeg tipper at "rusten" da forsvinner :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært og skutt med rifla i dag (Browning bar halvauto), og etter puss, ser jeg at det er et tynt rustlag nede i rillene i rifleløpet
På bildet ser det ut som rust. Men i og med at dette ble oppdaget samme dagen som du hadde skutt med børsa, og etter puss, kan jeg ikke forstå at dette kan være rust. Tiden er for kort til at det skal rekke å ruste såpass. Du oljer vel alltid til slutt, etter at du har brukt solvementen?
Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja, oljer etter jeg har pusset..

Var hos M.Landrø og viste rifla nettop. Det var visst helt ufarlig, og ikke rust.. Ville heller ikke ha noe å si på presisjonen, etc.. Men jeg fikk med Gold Medallion bore cleaner og conditioner til 163kr..(Middel med litt slipepasta i seg) Det skulle jeg først kjøre igjennom løpet med en lapp, så vente 15-20 minutter, for så kjøre igjennom børsten, og lapper tilslutt til de var rene.. så olje litt..

Skal teste dette i kveld, og se om det funker :) Var visst ikke nødvendig å gjøre rent gass-systemet etterpå.. For å være litt føre var, fester jeg rifla sånn at gasskanalen kommer opp når jeg starter..

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan kjøpe Forrest Bore Foam. En sprayboks med et hvitt skum oppi. Du skummer løpet fullt og la det stå ein halv eller hel time. Hvis det er mantel i løpet blir skummet blått. Dra gjennom noen lapper å kjør på med nytt skum. Har du mye mantel må du han noen runder, men det lukter ikke og det tar ikke blåneringa.. Robla Solo funker også, men det er "litt" hissigere.

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte litt skum (Som jeg kjøpte på XXL) , og jeg ser at lappen ble blågrønn da jeg dro den igjennom.. Men jeg lot det ikke stå mer enn 30 min.. (Kun for å teste litt..)

Jeg er litt bekymret for at jeg må demontere gass-systemet også dersom jeg kjører skum helt inn i løpet.. (Som nevnt over) :

Skal du til å fylle løpet med hissige stoffer, må du skru av forskjefte og rense gass systemet etterpå, da det har kanal ifra løpet.
Link to comment
Share on other sites

Ja.. da ble jeg kvitt rustfargen/kobberbelegget..

 

Gjorde som dere sa:

 

1. Først fjernet all olje/belegg med rødsprit.

2. Kjørte inn skum og tettet igjen.

3. Ventet i ca. 3 timer..

4. Kjørte inn bronsebørste (Nyinnkjøpt fra XXl ca. 20 ganger.

5. Rengjorde med filler til ingenting rester igjen..

6.. Ser gullenede rent ut, uten kobber/rustfarge..

7. La inn et lag olje i løpet..

 

Skal tørke rent og sjekke når jeg blåser av en 100-150 skudd på banen på onsdag når regnet har sluttet...

 

Tusen takk for alle innspill her inne :):D

Link to comment
Share on other sites

Å demontere gassystemet er ikke å anbefale, men å skru av forskjeftet og tørke rent stempelet og blåse rent og smøre med olje etterpå hadde jeg ville gjort. Skummet/pussemiddelet kommer ihvertfall inni der på min Bar, og mulig treghet når det tørker og feilfunksjonering vil jeg ha minst mulig av..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...