badegakk Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 Hei. Har vært og skutt med rifla i dag (Browning bar halvauto), og etter puss, ser jeg at det er et tynt rustlag nede i rillene i rifleløpet.. Jeg bruker Otis Sniper kit med bronsebørste, lapper og solvent for puss.. Men klarer liksom ikke komme ned i rillene med dette utstyret.. Har noen noe tips rundt dette hadde det vært strålende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 Først.. Er du sikker på at det er rust og ikke mantel du ser i riflingene? I så fall er det kraftigere lut som må til, eller BoreFoam som fjerner mantelen effektivt. Men jeg har fjernet rust i løp som en skulle trodd var totalt ødelagt, til full skytbart med tildels god presisjon med rustløsende olje og stålull av typen (000?) med fineste grovhetsgrad. Denne fine stålulla skadet ikke stålet, men rengjorde pipa for både mantel og rust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 22, 2010 Author Share Posted September 22, 2010 Tror det er rust? Har ivertfall fargen som det.. Forsøkte å ta bilde med mobilen av rillene..Ble litt uklart, men viser fargen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 Bildet er for uskarpt til å være sikker, men det der kan utmerket godt være mantelrester. Uansett så gjør det ingen skade å forsøke med noe skikkelig mantelfjerner. Bruk enten en solvent som stinker skikkelig av salmiakk, eller slik "bore foam" mantelfjernings-skum som fåes på boks. Hvis pusselappene da blir blågrønne er det definitivt mantelrester i løpet, fortsett i så fall til det ikke kommer nevneverdig med blått eller grønt ut av løpet. Jeg tipper at "rusten" da forsvinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 22, 2010 Author Share Posted September 22, 2010 Takk for tips.. Stikker innom M.Landrø i lillestrøm i morgen med rifla og ser om de har noe som passer. Det er noe som har kommet den siste dagen.. Kan kanskje ha noe med billigammo/treningsskuddene jeg har brukt siste tiden.. Men skal nok få ryddet opp inni løpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1022 Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 Skal du til å fylle løpet med hissige stoffer, må du skru av forskjefte og rense gass systemet etterpå, da det har kanal ifra løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 22, 2010 Author Share Posted September 22, 2010 Ja.. Det tenkte jeg ikke helt på.. Får ta det med og spørre.. update i morgen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
00000 Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Har vært og skutt med rifla i dag (Browning bar halvauto), og etter puss, ser jeg at det er et tynt rustlag nede i rillene i rifleløpet På bildet ser det ut som rust. Men i og med at dette ble oppdaget samme dagen som du hadde skutt med børsa, og etter puss, kan jeg ikke forstå at dette kan være rust. Tiden er for kort til at det skal rekke å ruste såpass. Du oljer vel alltid til slutt, etter at du har brukt solvementen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 23, 2010 Author Share Posted September 23, 2010 Hei. Ja, oljer etter jeg har pusset.. Var hos M.Landrø og viste rifla nettop. Det var visst helt ufarlig, og ikke rust.. Ville heller ikke ha noe å si på presisjonen, etc.. Men jeg fikk med Gold Medallion bore cleaner og conditioner til 163kr..(Middel med litt slipepasta i seg) Det skulle jeg først kjøre igjennom løpet med en lapp, så vente 15-20 minutter, for så kjøre igjennom børsten, og lapper tilslutt til de var rene.. så olje litt.. Skal teste dette i kveld, og se om det funker Var visst ikke nødvendig å gjøre rent gass-systemet etterpå.. For å være litt føre var, fester jeg rifla sånn at gasskanalen kommer opp når jeg starter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 23, 2010 Author Share Posted September 23, 2010 Dette middelet funket ikke.. Er akkurat like småbrunt inni rillene på løpet, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal mene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Dette middelet funket ikke.. Er akkurat like småbrunt inni rillene på løpet, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal mene.. Du må nok skrubbe endel mere en det som står i bruksanvisningen Bruk en skikkelig kobberbørste! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slurry Posted September 23, 2010 Share Posted September 23, 2010 Eller du kan kjøpe Forrest Bore Foam. En sprayboks med et hvitt skum oppi. Du skummer løpet fullt og la det stå ein halv eller hel time. Hvis det er mantel i løpet blir skummet blått. Dra gjennom noen lapper å kjør på med nytt skum. Har du mye mantel må du han noen runder, men det lukter ikke og det tar ikke blåneringa.. Robla Solo funker også, men det er "litt" hissigere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 24, 2010 Author Share Posted September 24, 2010 Forsøkte litt skum (Som jeg kjøpte på XXL) , og jeg ser at lappen ble blågrønn da jeg dro den igjennom.. Men jeg lot det ikke stå mer enn 30 min.. (Kun for å teste litt..) Jeg er litt bekymret for at jeg må demontere gass-systemet også dersom jeg kjører skum helt inn i løpet.. (Som nevnt over) : Skal du til å fylle løpet med hissige stoffer, må du skru av forskjefte og rense gass systemet etterpå, da det har kanal ifra løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Hadde ikke bekymret meg for gasssystemet! Kjør på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Eller prøv med Robla Solo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 24, 2010 Author Share Posted September 24, 2010 Ja.. Da plugget jeg igjen mot mekanismen, fyllte opp løpet med skum og tapet igjen forran, så får jeg la det stå to timer og se.. Sater på at kobberet gir etter nå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.204 Ruger Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Pass på at løpet er helt fritt for olje, dra gjennom fille med rødsprit. Veldig dårlig effekt hvis ikke. Kan og godt stå noen timer, før du pusser ut skummet igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badegakk Posted September 24, 2010 Author Share Posted September 24, 2010 Ja.. da ble jeg kvitt rustfargen/kobberbelegget.. Gjorde som dere sa: 1. Først fjernet all olje/belegg med rødsprit. 2. Kjørte inn skum og tettet igjen. 3. Ventet i ca. 3 timer.. 4. Kjørte inn bronsebørste (Nyinnkjøpt fra XXl ca. 20 ganger. 5. Rengjorde med filler til ingenting rester igjen.. 6.. Ser gullenede rent ut, uten kobber/rustfarge.. 7. La inn et lag olje i løpet.. Skal tørke rent og sjekke når jeg blåser av en 100-150 skudd på banen på onsdag når regnet har sluttet... Tusen takk for alle innspill her inne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1022 Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Å demontere gassystemet er ikke å anbefale, men å skru av forskjeftet og tørke rent stempelet og blåse rent og smøre med olje etterpå hadde jeg ville gjort. Skummet/pussemiddelet kommer ihvertfall inni der på min Bar, og mulig treghet når det tørker og feilfunksjonering vil jeg ha minst mulig av.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.