Jump to content

Diesett - forskjeller?


ko-stens

Recommended Posts

Glante litt i en annen tråd her om diesett, men det er kanskje bedre å ta det her enn off-topic der.

 

Ser feks at Lee RGB til .222 koster 190,-, mens Forster Bench Rest koster 750,-.

 

Hva er egentlig forskjell på disse to?

 

Har selv RCBS til ca 400,-. Greit det, men ville jeg få bedre samlinger med BR-settet? Får jo ned mot 7 - 15 mm (Berger 30 grs, N-110 17,4 grs) i dag (ligger oftest mellom 15 og 25 mm). Er jo moro med mikrosamlinger, men ville en hobbylader ha noe utbytte av det?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt avhengig av kammeret ditt blant annet, men normalt sett vil bedre dier kunne gi bedre presisjon. Du kan f.eks. sjekke ved å måle hvor rett hylsa er etter pressing, hvor rett blir kula satt i etc. De billigste diene blir laget med litt større spillerom noe som medfører at hylsa ikke sitter like tight når du f.eks. setter i kula. Men, dette er avhengig av hva du skal ha for noe. Jager du mm. kjøper du aller helst custom dier, fortrinnsvis laget av han som kamrer løpet ditt, skal du ha det moro eller jakt er dette mindre viktig. Men svaret er at ja det har noe å si hva slags dier du har, men det betinger også at resten av oppsettet ditt også står i stil (match grade løp, rett kasse, custom kuler, tightneck kamring, setter du kula i bommene etc. etc.)

Link to comment
Share on other sites

...men det betinger også at resten av oppsettet ditt også står i stil (match grade løp, rett kasse, custom kuler, tightneck kamring, setter du kula i bommene etc. etc.)

 

Og der datt jeg av ja.... :lol:

 

Tenkte ikke så langt jeg. Resten av utstyret bør selvfølgelig stå i stil det og!

 

Men kjekt å vite! :)

 

Har en "ussel" Brno Fox II jeg, og den er ikke laget av sveitsiske urmakere for å si det sånn. Da trenger en vel heller ikke superdier!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...