Jump to content

Sako Optilock, kikkert spretter av?


AiC

Recommended Posts

Monterte Sako sin optilock quickmount på 75'en i dag, og dro videre på skytebanen. Til min store forskrekkelse hoppa kikkerten av i skuddet. :D Dette var vel etter 3-4 skudd. Snodig tenkte jeg og prøvde igjen. Ett par skudd til...rett av. For noe klabb.

 

Monterte kikkert på følgende måte: skjøv frem bakre base til den stoppa i sporet til den lille pinnen. Skjøv også frem fremre base til den stoppa i sporet, da sporet blir bredere og bredere utover. La oppi kikkerten og strammet alt passelig.

 

Må man stramme "strammearmen" noe gyselig med dette systemet eller har jeg klabbet det til i monteringen?? På mine leupold QR strammer jeg bare helt forsiktig og det funker som snus hver gang. Aldri falt av. Skulle vel valgt QR her også..men da måtte jeg vel borret i kassa?

 

Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt?

Link to comment
Share on other sites

Du får QR Leupold baser til sako.

Ellers høres historien nesten kjent ut.

Er det optilock med base og ring. Eller kun med ring?

Prøv å bank ut den lille stoppe tappen på den bakerste ringen, nå vil du få bakre base lengere fram.

Har du stramme skruen på siden av basen på høyre side?

Jeg har sett samme problem som du nevner, men da med Leupold ring baser.

I verste fall har du kikkert montasje ment for Tikka. Det er bare en tanke som slo meg. Sako opti-lock er designet for å skyve seg inn på sporene ved rekyl.

Link to comment
Share on other sites

6x47:

 

Hvordan ser disse QR'ene ut ? har du en link? Mine er 2 delte greier, altså man skrur ringen fast i basen med en umbraco. Hvis jeg banker ut stoppepinnen så vet jeg jo ikke hvor langt frem jeg skal ha kikkerten når jeg tar den av og på? Har ikke strammeskrue, men en slik arm/hendel slik at jeg kan ta av å på kikkerten uten verktøy, for puss, transport, åpne sikter osv. Stusset også på att sporene frest i kassen er bredest fremme. Hadde de vært bredest bak ser jeg for meg at kikkerten aldri hadde kunnet spruttet av da den bare hadde blitt kilt mer og mer fast ved rekyl. Noen forklaring på dette?

 

Finnlight:

 

Hendlene står på høyre side ja. Og de pekte opp/frem kl 2 da det skjedde begge gangene. Men slik jeg opplevde det slakket de seg for hvert skudd. For etter kikkerten hadde møtt betongen for andre gang klemte jeg av ett skudd til og da var den fremste hendelen løs igjen.. Mon tro om jeg strammer for lite, da jeg er vant til QR som ikke skal strammes så fryktelig.

 

 

Så litt nøyere på bruksanvisningen. Der stod det at fremre base skal flukte med begynnelsen på fremre låskassebro. Dette hadde jeg ikke gjort, jeg hadde satt den midt på. I tillegg stod det faktisk stram veldig godt til. Jeg strammet bare godt.

 

Blir det treffpunktforandring med å flytte fremre base frem/tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ta litt mere i når du strammer ja.

Har ikke link. Men jeg kjøpte QR baser av jakt og friluft. Jeg synes QR låsingen og kvaliteten på låsing og ringer er middels dårlig.

Men du har jo bra erfaring med dem fra andre

 

Hvis du flytter framre base feks max fremover vil kikkerten flytte seg litt til siden.

Det kan være et problem hvis en har Zeiss couquest som har lite side justering. Parkerer du framre base likt med utkasteråpningen går det nok bra.

Systemet med smalest spor bak på sako`n fungerer motsatt av hva du tror. Slik de er nå vil basene bli presset framover og inn i den bredere delen av sporene på kassa og låse fast basen litt ekstra.

 

Jeg har aldri prøvd de QR sako opti-lock montasjen. Med vanlige sako opti-lock baser får jeg treffpunkt forandring opp mot 5cm. Men av og til er det samme treffpunkt.

Har solgt alt av leupold sako montasjer.

 

Jeg er veldig glad i sako riflene, men synes kikkert base utvalget er dårlig og har mangler hvis en ønsker å skyte litt blink på langt hold.

 

Jeg bruker IOR picatinny baser som dyttes inn i sporene på sako og bankes fast, før en strammer en ørliten sett skrue som står midt oppe på basen.

Da kan jeg bruke alt av Weaver og picatinny ringer på sako`n.

Har en kikkert med 34mm rør. Skulle du havne i samme situasjon. IKKE kjøp 34mm ringer for sako opti-lock baser. De er etter min mening RÆVA dårlig.

Husk at de kjekke plastringene på opti-lock ringene sentererer kikkerten godt, og passer på at kikkerten ikke blir ramponert. 34mm ringene har ikke plastring, og kniper fast kikkerten i ringene(brukte heldigvis godt med tynn tape). Alt av andre 34mm ring produsenter er uendelig bedre enn sako`s 34mm ringer. PHU :D .

Med en bra kikkert og et kaliber som ikke har bombekaster kulebane(6,5 grendel:-) rekker jeg ut til 1150m med 6,5x47lapua uten å ha tilt\moa på basene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...