Jump to content

Hva slags hagle er dette??


Hedning

Recommended Posts

Hoaas var børsemaker i Sunndal på Nordmøre og i Trondhjem.

La meg foreslå at dette er en eldre munnladning ombygd til "trapdoor" av ham.

Ligner veldig på en trapdoor-variant patentert av børsemakeren Kokkin men låsemekanismen stemmer ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

Hodet mitt surrer fortsatt, hintet til Trond sendte meg til dobbeltmonarkiet Østerrike Ungarn, men jeg hadde fyllt hodet mitt med Werndl...

Systemet som er vist på bildene her minner om forgjengeren til Wendl, nemlig Wanzl konverteringen av Lorenz rifler.

Altså, det minner om den, men ikke 100% likhet...

 

Kan se ut som lokale børsemakere har tittet utover landets grenser i gamle dager ja.

Link to comment
Share on other sites

AH....artig å se at flere svarer på dette spørsmålet. Hoaas har ikke gitt noen svar uansett hvor jeg har søkt. Takker så mye. Kanskje han fikk ideene fra sydlige trakter og bygget om en lås. For det kan unektelig se ut som om den er frest og kvestet litt hist og her.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo overhode ikke mitt bord, men jeg hadde tilfeldigvis en Wanzl karabin liggende her på Stenen:

 

P1020052.jpg

 

og dermed hadde det jo nærmest vært juks om jeg ga hele svaret.

 

P1020051.jpg

 

Som sagt, dette er overhode ikke mitt bord, så om det er noen som er interessert i denne varianten av "bordet" som ikke er mitt, er det bare å sende meg en PM.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Halvor Olsson Hoaas, børsemaker ved Trondhjems bataljon (f. 1852 - d. ?)

Det er mange som har konstruert/kopiert trap doors: Berdan; Wanzl; Milbank; Albini-Braendlin; Springfield; Kokkin og nå Hoaas :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkern har nok rett ja. Trapdoor`n er egentlig veldig ulik denne låsen. Samme prinsipp, men ikke i nærheten når det gjelder dimensjon. Denne her er muligens bredere, men langt kortere. Utløseren på Trapdoor`n sitter på høyre side, her så og si midt på. Dessuten har trapdoorn bare en utkaster, på venstre side, her er den dobbel.

 

Nå venter jeg bare på messinghylser så jeg får testet greia.

 

Granberg ble nevnt her, jeg har en rolling block produsert av ham. Eller det er vel muligens en vrede som han har bygd om til rolling block....eller x2, det er jeg sikker på at det er. Relativt strøken også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...