Jump to content

Innføring av hagle, fra Sverige til Norge


max14

Recommended Posts

Nei du, det er ikke sikkert skjønner du!

Det går som regel helt greit å ta våpen fra Sverige til Norge med import tillatelse. Tullen ordner da med papirer og kopi av din import tillatelse til Svenske Polisen, så våpenet blir skrevet ut av registeret der.

Skal ikke behøve mer enn så. :-)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger utførselsdokumenter fra politiet i Sverige. Disse bringer du til norskt tollkontor, sammen med norsk tilatelse at anskaffe vapen av den typen. Jag har nettop gjort dette sjøl. (ja, jeg er svensk). Det er ikke verdt styret og jeg angrer på at jeg ikke gav haglen bort i Sverige og skaffet en ny i Norge istedet for at kaste bort tre arbeidsdager. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det går som regel helt greit å ta våpen fra Sverige til Norge med import tillatelse.

Kjenner du noen som har gjort dette? Selv har jeg bare importert en drilling.

Hva skjer hvis det ikke går greit? Må du da tilbake til selger med våpenet, selger søker utførsel, og du venter de ukene det tar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette.

 

Selger må søke om eksporttilatelse, og du må søke om importtilatelse.

Dette gjøres hos deres respektive lensmann/politi.

 

Deretter må du stoppe på grensen, der det må medfølge en kvittering på kjøpesum, import og exporttilatelse. Hvordan det er med arv er jeg usikker, men du må betale Norsk mva av kjøpesummen.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. jeg mener ganske bestemt å ha hørt at godkjent våpensøknad også er en importtillatelse. Altså har du godkjent våpensøknad kan du bare dra over grensen, kjøpe våpenet (huske å få med kvittering) så er det bare å stoppe i tollen og vise fram godkjent våpen søknad og kvittering.

 

En kompis av meg (som også er på forumet som heter Morgan Kane (uvisst hvordan han staver det for det er vel ca 10 stk innpå her som heter det)) har tatt inn to drillinger, og han gjorde det på måten jeg beskrev over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...