Jump to content

Noen som vet hva dette er ?


Kjetil#1

Recommended Posts

Ser ut til å ha vært et svensk Model 1860 Wredes Gevär produsert hos Husqvarna i 1863.

Det ble produsert to varianter; en militær og en skytterlagsmodell.

Letteste måten å se det på er baksiktet. Skytterlagsgeværet hadde oppslagssikte med høydjusterbart skur,

de militære hadde faste høyder filt inn i oppslaget.

De hadde ikke nettskjæring på kolbehalsen men det kan ha blitt utført av eier.

Kjenner ikke igjen baksiktet du har, kan den ha blitt boret opp til hagle?

 

JJ

 

Skal se om jeg kan finne noen brukbare bilder eller lenker

Link to comment
Share on other sites

Definitivt et Wredes ja, men det ser ut som mye har skjedd siden den forlot Husquarna's våpenfabrikk i sin tid..

Merkelig at jeg stadig skal se bare restene av disse, heller sjelden jeg snubler over en hel og original.

 

Nesten en anakronisme siden vi i Norge hadde holdt på med kammerladere i flere år før Wrede kom på banen, og bare 7 år senere var det Remington baklader for alle penga... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dæven det var kjapt levert :) Bra jobba, men hva angår restene som Junkeren snakker om så må nok et lite knippe drittunger ta skylda her. Børsa var lekerifle i cowboy/indianer-leken og fikk gjennomgå.

Jæger: Vet ikke om den er konvertert til hagle, Hvordan ser jeg det ? Løpet er jo glatt som på ei hagle men var ikke alle slike det ?

Takk for bildene :)

Link to comment
Share on other sites

Letteste måte å se om den er boret glatt eller ikke på; sjekk om den fortsatt er riflet:

wredespipe001.jpg

 

Militært baksikte:

normal_Wredes_%2812%29b.JPG

 

Sivilt (bildet er lånt fra en tråd på svartkrutt.net):

Wredes_sivilt_baksikte.JPG

 

Oversiktsbilder:

normal_Wredes_c.JPG

 

normal_Wredes_%281%29.JPG

 

Litt vinterskyting:

normal_Heia_%289%29.jpg

 

Jeg håper du tar vare på børsa. Mange vil si at det er bare skrot men har den vært i familiens eie burde du gi all den pleie og omsorg den kan trenge :D

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Åh, jeg visste at de bygget endel tidlige serier baser på gamle kammerladere, men at de kannibaliserte Wrede's rifler også var nytt for meg.

 

Den jeg fikk tak i manglet bare løp, avtekker, avtrekkerbøyle, ringer og noen cm. av stokken.

Men etter litt "reverse-engineering" med en plombert (!) 12mm. Rolling Block begynte det å ligne noe igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at jeg stadig skal se bare restene av disse, heller sjelden jeg snubler over en hel og original.

 

De militære ble brukt som deler (løp og stokk med beslag) for oppbygging av den første produksjonen av svenske Remingtongeværer.

 

Har faktisk eit slikt. Løpet har desverre sett sine bedre dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...