Jump to content

O/U VS S/S til jakt, hva mener folket?


xxaxx

Recommended Posts

Driver å skal kjøpe med min første hagle nå. Har kikket litt på Frankonia classic, men det varer i evigheter før Jaktdepoet får denne inn på lager. (Er det noen andre som fører dette merket?)

 

Så ettersom jeg nå foreløbig er tilbake til start hva angår hagle, Så lurer jeg på hva folket hær mener, og hvorfor.

 

O/U eller S/S til jakt?

 

Blir nok rype og hare med denne hagla og mulig det blir litt gås til neste år. Jeg tenker egentlig kun funksjonalitet, utsende er jo så forskjellig at det er en smakssak for hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei, ikke kjøp deg S/S - det suger. Det er helt forderdelig å skyte med. Ingen treffer med sånt !

Jeg sier ikke dette av erfaring, fordi jeg har aldri skutt med S/S, men jeg sier dette fordi JEG har en O/U.

 

Nei, det der er vel som nevnt en smakssak. Før hadde jo alle S/S, slik jeg forstår det. Det er jo de som sier at det er lettere å finne en hagle som passer

i S/S fordi baskylen bygger mindre opp... påstås det.

 

Ser en del har begynt å kjøpe seg pumpehagler i stedet. Virker som det er populært for tiden. Disse er jo billige også (2 høvdinger på XXL?)

Jeg har i hvert fall en O/U, og er veldig fornøyd med den. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere av begge deler. Sideliggern er veldig god å bære på jakt. Men skal man skyte mye,og det bør du, hvis du er fersk, ville jeg nok gått for en O/U, da de er bedre og skyte med. Alle syns kanskje ikke det, men langt de fleste.

Så når jeg skal på støkkjakt etter skogsfugl, blir det til at jeg tar en O/U i kal 20...hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har alt fått beste råd, nemlig å prøve litt forskjellig.

Om økonomi er viktig, som for de fleste av oss, kan du tenke over at sideliggere ofte er rimelige fordi de ikke er like moteriktige som O/U. Du finner fort en Baikal sideligger på Finn til et par Bærumstiere eller mindre. Ellers er det mange Sauer modell 8 i kongleriket, og det er et langt mer elegant våpen enn baikalen.

 

Når det gjelder påstanden om at sideliggere suger, så må jeg få påpeke at våpen er hunkjønn, så jeg forstår ikke hvorfor det er et problem? 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder påstanden om at sideliggere suger, så må jeg få påpeke at våpen er hunkjønn, så jeg forstår ikke hvorfor det er et problem? 8)

Og, der mener jei at kandidaten er inne paa en viktig tanke!

Siden vores smag er så forskiellig naar det gielder fruentimmer, saa gielder det vel ogsaa for vaares vaapen..

Da de ungmøer som kun har en facong som et høvled bord på 2 gange 4 tomme ikke giver mig noen curver at betragte og holde i, kan jeg lige den smukke form paa en S/S best, og jei mener bestemt det kan ha en samenheng med min facination for de litt mere bastante og curvige amazoner som dog har en fyldigere og bredere profil. Bedre at holde i ere de ogsaa, både vaabnene og quindene...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg kjenner mange jegere fra mitt lange jegerliv. Spør du en som har ss er det best og spør du en med ou er det best. Ærfaring er vel det som duger mest, men er du ung og uten erfaring blir det værre. Selv har jeg hatt ou i mange mange år og er godt fornøyd med det. Konklusjon: prøv og lær, lån deg gjerne forskjellige hagletyper om det er mulig og prøv sjøl. Det er nok det beste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...