Jump to content

Lånt en fuglehund


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Får låne en utrent (iforhold til jakt) stående fuglehund på jakta i år. 1,5år gammel.

 

Tenkte prøve på rype en uke med han. Får han to uker før jaktturen så lurte på om noen har noen gode tips til hva jeg burde gjøre i denne perioden??

 

Tenkte selv å trene grunn dressur og kanskje ta noen turer på fjellet og se om han finne noe fugl:) men lurte på dette med stand, som utrent vil instinktet gjøre at han stoppe i stand når han oppdage fuglen? eller må det læres inn for at han ikke skal bare storme på å løpe etter fuglen selv? Litt usikker på hva jeg kan forvente her og ossen håndtere det. Skal jeg bare slippe han når vi er i jaktbart terreng og håpe på at instinktene er på plass?:)

 

Og Si jeg tar han med på fjellet før jakta og han går i stand, fuglen skremmes opp, kan jeg da foreksempel bruke en start pistol for å venne han til smell?

 

Gjerne en enkel stepp by stepp guide hvordan ting bør gjøres fra vi entrer terrenget til rypa henge på sekken:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette høre ut som et umulig prosjekt, å få en utrent hund til å ta stand på 14 dager lar seg ikke gjøre på 1-2-3. Flaks kan du ha, en av tusen hunder vil kanskje gjøre dette automatisk eller på innstinkt som du sier, men forvent det ikke.

Grunndresur er alfa og omega før du begynner på fugel, det du ikke får hunden til å gjøre hjemme får garantert ikke til i fjellet når det flakser fugel rundt ørene på bikkja.

 

Personlig synes jeg dette virker som en dårlig ide, hastverk er lastverk. Hvis denne bikkja har planer om å bli brukt til jakt av deg eller eier for senere er det bare å begynne i det små og trene opp. Her finnes det mange måter å bygge opp bikkja. Skal du bare låne bikkje nå og for så å levere den tilbake ville ikke jeg kastet bort mye tid på å trene den opp, da ville jeg tatt den med som turkammerat, alt annet vil bli bonus.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hadde ikke tenkt å få en fiks ferdig fuglehund, men bare mest slik at jeg kunne fått mest mulig ut av det på den korte tiden og i minste fall hatt han med som tur kamerat. Å samtidig gitt meg litt erfaringer jeg kan ta med videre når jeg starte trene egen hund fremover og skal ha ho på kurs:)

 

Men blir ikke noe av i år uansett, viste seg umulig å få plass på fly for han:/ visst mye hunder ute å flyr for tiden:)

Link to comment
Share on other sites

Dette høre ut som et umulig prosjekt, å få en utrent hund til å ta stand på 14 dager lar seg ikke gjøre på 1-2-3. Flaks kan du ha, en av tusen hunder vil kanskje gjøre dette automatisk eller på innstinkt som du sier, men forvent det ikke.

.

 

En av tusen ??? Standinstinktet er en av de tingene som ikke trenes eller dresseres inn, men som nettopp kommer på innstinkt, eller automatisk om du vil. Men at det kommer i løpet av 14 dagers trening før jaktstart, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...