Jump to content

270 winchester.


resate

Recommended Posts

Hei.

 

Det må i så fall være et nytt kaliber fra Winchester.

 

Kan det være du mente .264 Winchester, dette er i så fall en slags sprek storebror av 6.5x55 Mauser?

Det finnes også et kaliber for bøylerifla 1894AE som heter .356 Winchester.

 

Det finnes også en veldig populært Winchester patron basert på den militære patronen 7.62x51 Nato som

heter .308 Winchester. Denne er iallefall mye brukt og lett å skaffe både trenings- og jaktammo til i tilfelle du ikke lader selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.270 Win er et meget godt valg til jakt på alt fra kråke til elg.

 

Det er vanskelig å snakke om .270 Win uten samtidig å nevne salige Jack O`Connor, søk på nettet....

En "amerikansk utgave" av 6.5x55 kan en vel nesten si, iallefall dersom en sammenligner bruksområdet.

 

Eneste minus for denne patronen her i Norge er at den ikke er like populær som i eks. USA.

Tilgangen på ferdigrulla ammo er derfor mindre enn eks. .308 Win, 30.-06 eller 6.5x55.

 

Litt info/historikk fra Norma sin hjemmeside:

 

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58& ... Winchester

Link to comment
Share on other sites

270 winchester var kaliberet i første rifla mi! Kjempegreit kaliber, med god kraft og relativt flat kulebane! Stemmer det noen sier at det ikke er det kaliberet med aller mest fabrikkammo å få tak i, men de fleste plasser har da somregel 3-4 forskjellige typer jaktpatroner til 270. Jeg har brukt den mye på rådyr å det er fint som snus det. Kommer nok aldri til å ha noe annet kaliber i rådyr-rifla i hvertfall. Lader du selv, eller får noen til å gjøre det har du utrolig mange muligheter. Du kan lade 90 grs kuler som er latterlig flattskytende, og 160 grs kuler i moderat fart som er kjempefine på elgen. Jeg tror neppe det er et kaliber som er blitt brukt så mye over dammen som 270 win. Så det kaliberet vil du nok bli gla i. Jeg har den børsa med meg på alt fra rypejakt til reinsdyr. Skal du jakte elg så ville jeg lagt litt penger i ferdigladde kuler, så du får noe som holder godt sammen å gir gjennomskudd på elgen, selv fra litt skråe vinkler.

Remington Core-Lokt Ultra Bonded er fine f.eks

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har selv kal 270 win. har ikke hatt så mange sjanser til å jakte med den ennå, men har blitt et par bever og et rådur og de detter som bare det. eneste minuset jeg kan komme på er at ammo er foreløpig ganske dyrt. treningsammo ligger på 12-14 kr/skudd, jaktammo på mellom 15-20 kr, avhengig av produsent etc.

men jeg er veldig fornøyd med kaliberet så langt.

Link to comment
Share on other sites

ikke for å kuppe tråden, men...har lada

14 stk nosler partition 150gr

federal hylser

cci200 hetter

58 grains n-165

total lengde: 84,5 mm

 

skal bruke de til storviltjakt, så vi får se hvilken virkning den har. noen som har prøvd den før?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...