Jump to content

Dan Arms kal. 12 o/u


slappfesk

Recommended Posts

Heh. Du gir oss ikke mye å gå på!

jeg hadde en O/U Dan Arms rundt omkring nittenpar&nitti. Den hadde singeltrigger og selektive ejektorer og uskiftbare borringer. Kaliberet var 12/70 men såvidt jeg vet fantes den i 12/76 også. Skulle forsåvidt bare mangle. Modellnr husker jeg ikke, det var igrunn ikke noen hagle til mitt bruk.

 

Men om du tar av forskjeftet og sjekker undersiden av løpsbunten er den merket med Proof stempler, og kaliber/kammerlengde.

 

Verdi har du ikke spurt om, og jeg vet ikke annet enn at jeg i sin tid fikk 2500 for min og pustet lettet ut.

Jeg slet med å få andreløpet til å gå av pålitelig nok. problemet lå i vekslemekanismen på singletriggeren, den vekslet på rekylimpuls. Det ble ikke pålitelig nok til mitt bruk. Fullt mulig at det var et operatørproblem heller enn et våpen problem.

Uansett ble det løst ved at operatøren for en passende overgangssum gikk over til Team Remington fant seg vel til rette med en Wingmaster 8)

Link to comment
Share on other sites

trenger du hjelp til å tolke stemplene bør du ta med våpenet til en våpenbutikk/børsemaker.

 

Ser forreseten at du er ny herinne, Velkommen til oss :D

 

Nå kan det godt hende at denne hagla er såpass gammel at han du arvet fra ikke behøvde å registrere den.

Hagler uten magasin ervervet før 01.10.1990 er registreringsfrie, men må registreres neste gang de skifter eier.

Det gjelder også ved arv i tilfelle du lurer.

 

Lykke til med infojakten

Link to comment
Share on other sites

Vet forsåvidt ikke så utrolig mye om den selv, og sitter på jobb ( :oops: ) så er litt vanskelig å undersøke. Ville trodd den er fra tidlig 90-tall. Kan prøve å skaffe til veie noen bilder utover uka, da den oppbevares hos "sjølingene" som har våpenskap. Våpenet var vel i sin tid anskaffet av en bestefar som gikk bort i -97, og står nå registrert på min far, sjøl om den er "mi". Som 1990-modell var det vanskelig å få den registrert på meg når dette skjedde. Ble vel misinformasjon fra meg i første post, da det stod at jeg hadde den, men skal få overført den på meg i nærmeste fremtid.

 

Har ikke merket noe til problemene du beskriver selv, men har ikke skutt så forferdelig mye med den, ble skutt patroner av ymse slag etter noen ringduer i helga og skutt 100+ skudd på leirduer tidligere. Virker som den tåler stål, iallefall Nitedal 7'er og trap-ammo.

 

Takker uansett for svar, og skal grave dypere i saken når jeg får tid :)

 

Edit: Noen som har gjort seg noen synspunkter på kvaliteten på Dan Arms-våpen?

Link to comment
Share on other sites

Min virket skikkelig laget, tette toleranser og godkjent for stål. Hardkrommede løp, så lett å pusse.

Bakkappen var av hardplast og det gikk naturligvis skall av den på en jakttur.

Det var først og fremst en banehagle, og jeg jakter. Så den ble litt tung for meg, og jeg var avhengig av fullstendig perfekt anlegg i skuldra for å få avtrekkeren til å veksle over til neste løp.

Alt for ofte ble det: Bang, haler i avtrekkeen, hiver børsa ned av skulderen og drar til bakkappen for å få veksling, men jeg skriker "Farken Han Snadde!" eller andre moralske oppbyggeligheter etter fuggern som nå er trygt utenfor ethevert skuddhold...

Som sagt, så passet vi ikke så godt sammen jeg og Dan Arms´en.

Ved nærmere ettertanke passer vel Windows feilmeldingen "Det har oppstått en uopprettelig feil mellom tastatruret og stolen" bra her. Jeg vente meg aldri skikkelig til den.

 

Men lykke til med din! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg kjøpte en Dan Arm av Ryen på Greåker han hadde kjøpt inn mange hagler som jeg tror var fra et konkurs bo,

Den hagla sto de EMURADE på som hade borring halv og hel borring og 70 mm kammer ,to avtrekkere og hardforkromet løp brukte den på lerduebanen og på jakt den hadde bra blånering og var veldig motstansdyktig mot rust,ved godt vedlikehold den var trykkprøv til 1450 kg den skjøt jeg litt stål med,den var like tight når jeg solgte den,for og kjøpe en STAR s/s for å bruke til COBOY skyting ( SWS).

Det lønner seg å skru av kolben å smøre opp mekanismen en gang i blant, var kjempefornøyd med hagla !!!!!!!!!!!

Hilsen Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...