Jump to content

222 til 223 Burno Fox II


Skogsjefen

Recommended Posts

Ja. Løpet må ut, og kammeret freses opp av en børsemaker. Vet ikke om magasinet er langt nok for å få den til å mate skikkelig, men tror ikke det skal være noe problem. Men koster nok mer enn det smaker....

Riflestigninga i 222 løpet er ikke knapp nok til å stabilisere kulene som "trenger" det lille ekstra kruttet 223en gir, men du kan jo selvfølgelig få litt ekstra fart på hissige varmintkuler.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om ikkje riflestigninga på .222 er 1:14 og .223 er 1:12, så du får nok litt problemer der. I tillegg så må magasinet byttes, og mulig også underbeslaget/magasinkanalen, så det kan nok bli et dyrt og unødvendig prosjekt..

 

Hadde eg vært deg, så hadde eg heller satsa på å kjøpe ladeutstyr og beholdt .222 for det er eit kjempefint kaliber i grunn.. :)

Link to comment
Share on other sites

Lurte litt på det samme etter at jeg kjøpte min Fox, men slo det fra meg, blant annet pga magasinet. Det tar patroner med maks lengde på 56 mm mener jeg å huske, og da forsvinner muligheten til å skyte tyngre kuler (de blir jo gjerne lengre enn de lette). Når en likevel ikke får skutt mer enn ca 55 grs kuler uten at patronene blir for lange, klarer ikke .223'en å gjøre jobben bedre enn en .222 likevel.

 

Det er sikkert ikke umulig å få til, men tror det vil koste mer jobb og penger enn det det er verdt. Man kan sikkert få til et løp med krappere riflestigning enn 1:12 og, men det koster nok. Da er det like greit og evt selge Fox'en og heller kjøpe en CZ 527, som jo i bunn og grunn er samme rifla, i .223!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...