Jump to content

Småviltjakt Bergen / Omegn


FreMad

Recommended Posts

Hei,

 

er for tiden student i Bergen og skulle gjerne fått jaktet litt rype her. I fjor jaktet jeg på Kvamskogen, flott tur selv om vi ikke så snurten av noe rype. Vi kjøpe jaktkort hos Våpensoilen, skulle gjøre det samme i år, men fikk beskjed om at inatur.no nå har overtatt Kvamskogen som jaktterreng. Prøvde å søke meg frem til Kvamskogen på inatur.no, men fant ikke noe på nettsiden..

 

Det jeg lurer på er om dette: http://www.inatur.no/infopages/06/18/31 ... s-JFF.html er Kvamskogen, kjente meg ikke igjen på bilene, men ser ut til å være i nærheten?

 

Fikk også tips fra en i jaktavdelingen på XXL Åsane om å ta toget fra Bergen sentrum til Myrkdalen, at det var lettvint og gode forhold for rype i år. Han sa at han hadde kjøpt jaktkort til Myrkdalen på inatur.no, men finner heller ingenting ved å søke på Myrkdalen eller velge Hordaland som område..

 

Er rimelig oppgitt, noen som kan hjelpe meg å finne ut hvordan jeg skal få skaffet meg jaktkort til Kvamskogen eller Myrkdalen eller har andre jaktsteder for småvilt å anbefale i Bergensområdet?

 

Takker for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Skal du til Myrkdalen på Voss, så må du ta buss i tillegg til toget, så det lønner seg å sjekke rutene til Tide på busser som skal til Vik i Sogn og Fjordane, for å finne ein buss som klaffer med toget ditt.

Ofte er det busser som står på jernbanen, men trur neppe at det er ved kvar togavgang, så det bør du sjekke før du reiser oppover.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Det der er ikke KVAMSKOGN.

Det der er fra BJF sitt tereng i Hol kommune.

 

Kvamskogen og Rødlien skal ligge ute på INATUR.

Ved å søke på Kvamskogen og Rødlien på inatur.no får jeg ikke opp noe, finner dem heller ikke under kategorien Hordaland, får du opp terrengene på inatur.no?

 

Skal du til Myrkdalen på Voss, så må du ta buss i tillegg til toget, så det lønner seg å sjekke rutene til Tide på busser som skal til Vik i Sogn og Fjordane, for å finne ein buss som klaffer med toget ditt.

Ofte er det busser som står på jernbanen, men trur neppe at det er ved kvar togavgang, så det bør du sjekke før du reiser oppover.

 

Bra tips det der, men han i jaktavdelingen sa det var et jaktområde på Voss (han nevnte Myrkdalen) som begynte i gåavstand fra togstasjonen. Fant et kart her:

http://www.visitvoss.no/Voss/Dokumenter ... t_Voss.pdf

Noen som kan si utifra kartet hvilke eller hvilket jaktterreng som ligger nærmest togstasjonen. Er deilig hvis det er muligheter for å slippe å ta buss i tillegg til tog :)

Link to comment
Share on other sites

Om du har tilgjengelig bil så kan du prøve Matrefjellet. Nærmere sagt Stordalen. Jaktkort får du kjøpt hos Stordalen Fjellstove. Mest fjellfugl der, enkelte lir ryper, ok bestand på skogsfugl. Enkelte harer også!

 

Har dessverre ikke bil, men takk for bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Kvamskogen er ikke åpen enda. Antar at de åpner 20 sept.

 

Rødlien legges ut over helgen.

 

Lite lurt å starte med Hjortejakt og Småviltjakt første helgen.

 

Der er oppservert en del Årfugl i Rødlien. Men der må sktes Predatorer, da vil annet vilt få bedre vilkår.

Link to comment
Share on other sites

NAF selger kort på vegne av grunn eierene i området.

 

Ellers er det jo trist at inatur ikke fungerer, noe som NJFF burde ta til seg.

Skal man ha en solid basis og rekrutering i befolkningen, som er en forutsetning, må tereng være tilgjengelig for en rimelig penge.

 

Tydligvis tar Inatur så mye for tjenesten, at grunneiere bruker andre fora.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Skal ikke ta noen stor debatt om Inatur her,,,men:

 

* Hordaland, hvor mange områder ligger her? det er i alle fall ett stort potensial.

* fangst statesikk kunne jo vært presentert i disse data tider?

* realistiske arts søk,,det bør jo være mer en en and dersom dette er lagt inn som jaktbart....

 

* BJF har etter egen web lagt sine områder på Inatur, hvilket de ikke er, motiv ukjent,,men er jo ikke i tvil om at noen jakter der...:) (Kvamskogen, Raudlia)

 

Dersom ikke flest mulig får adgang til jakt, så blir rammene for jakt redusert.

Det betyr att NJFF må fokusere bedre på dette problemet - min mening!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men jeg liker meg i fjellene, flott turområdet,, så då for bare rype være bonus!

Sist gang vi var der oppe var det nydeligt vær så det var abselutt verd turen, selv om vi bare så bønder og sauer...

:lol::lol:

 

Ja i de 2-3 første helgene så er det IKKE vitsi å gå der!

Skal opp på mandag å prøve lykken!

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg tenkt meg til Voss denne helgen for å jakte på Nordfjelli, får håpe på rype! :D

 

Beklager seint svar, såg ikkje denne før no her.. :oops:

Blir nok Nordfjelli, som blir det terrenget du kan omtrent gå til, frå Voss stasjon. Så du har havna på rett hylle der.. Du kan sjekke litt, men buss til Skjerpe, og gå av på toppen, der den snur, så er du omtrent oppi Bavallen, ved skianlegget der.. Men det er litt å gå, før du er oppi lirype og fjellrype terreng, men det er grusveg omtrent heilt til toppen av Lønahorgi.. Har hatt mange jaktturer oppi fjellet der i min pure ungdom, litt av/på med rype der oppe, men har du energi og kan gå, så er området nedanfor Lønahorgi enten i liene, eller opp mot fjelltoppene ein god plass å få med seg.. Området utover mot Hanguren, så kan du vel også skyte skogsfuggel, men trur det er begrensa til 1 pr. dag. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...