Jump to content

Bunnstemler på gamle 6,5 x 55


royerr

Recommended Posts

I forbinelse med gravearbeid på Nygårsfjelle (der tyskra fikk sitt første nederlag under andre verdens krig.) er det funnet en del gamle skutte 6,5 hylser.

 

I følge maskinførern så ble di funnet på en høyde på Nygårsfjelle og alle tomhylsene låg sammelet i en liten grop 10 cm under torva.

 

Merkinga er som følger: Årstall 1910 og rett over tallet 4. Vidre så er det to bokstaver til

R og P og avslutte med fire streker. Mulig dårlig forklart men spørr så kan æ prøve på nytt.

 

Vilken fabrikk kan ha laget disse ?

Kan di norske styrkene ha brukt så gammel (30 år 1940) ammo i april mai 1940 ?

Og er det sannsynlig at disse er brukt av norske styrker siste krig ?

 

Kunne ikke få klart nok bilde da hylsene er svært irret.

 

 

Mvh

 

Royerr

Link to comment
Share on other sites

Det er nok Raufoss Patronfabrikk, og det er nok ammo frå 1910, men om det er LOT 4, eller i mnd. 4, den er produsert, er eg litt usikker på..

 

Men dette kan også være omladde patroner, så ammoen trenger nødvendigis ikkje være 40 år, men ammo som er lagra tørt og forsvarlig fungerer meget bra etter 40 år.

Link to comment
Share on other sites

I dag har vel den militære rifle ammunisjonen 20 års "levetid" før den eventuelt må kontrolleres.

Jeg har skutt 40 år gammel 7,62X51 (nato ammo) uten noen slags problemer. God presisjon hadde den og (minst like god som 20 år nyere ammo)

 

Jeg tror det er sannsynlig at disse er brukt i april/mai 1940. Man brukte vel det man hadde tilgjengelig vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Så bokstavene R P står for Raufoss patronfabrikk.

Man er jo vant med RA bokstavkombinasjonen.

 

Så var det dette stedet det var funnet på ?

 

Då er det rimlig å annta at norske styrker fra 6 Div. har brukt dette under kammpene ved Narvik fronten 1940.

Siden 30 års riktig lagring ikke skulle ha noe å si på kvaliteten på patronen ?

 

Så det kan være noe historisk sus over disse tom hylsene da ?

 

Mvh

 

royerr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...