Jump to content

Erfaringer: To løp vs. halvautomatisk


EinarE

Recommended Posts

To løp kan være verdifullt på jakt fordi man kan ha forskjellige choker. Halvauto med plass til to i magasinet og ett i kammeret er kjekt fordi man kan skyte tre skudd kjapt i stedet for to. I en jaktsituasjon, hva tror du man setter mest pris på av disse to typene?

 

Post gjerne erfaringer for all type jakt med hagle :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd halvauto så mye, men jeg liker i nå best hagla mi da jeg er vant med den. Halvautoen var morsom å bruke, og rekylen var noe mindre

 

 

Hvor har du hørt at du kan ha 2 patroner i magasin en 1 i kammer?. Det er en patron i kammer og en patron i magasin. Magasinet må meg bekjent ikke plomberes, men en må enten få en børsemaker til å lage en slags magasinsperre, eller lage en selv av kappet hageslange

Link to comment
Share on other sites

Kanskje heller se på hagla som et verktøy for akkuratt den jakta du har tenkt å bedrive?

 

Få deg en del erfaring med en type hagle på den jakta du driver med. Dra på skytebanen og prøv en helt anna type hagle en stund. Se for deg hvordan denne nye hagla vil fungere i de jaktsituasjoner du nå har erfaring med. Er skudd nr 2 viktig for deg? Ok, finn løsninger/verktøy for dette osv.

Det er ikke for å være kjip jeg skriver slik, men jeg hadde akkuratt samme åpne spørsmål som deg i starten og endte da opp med å få en haug med (flotte) svar som de fleste gikk på den jegerens egne preferanser for verktøy til sin jakt. Hagla jeg til slutt endte opp med, og som jeg til nå er mest fornøyd med, kom først etter at egen erfaring og sammenligninger var på plass :)

 

Og ikke se deg helt blind på hva som går ut for å være mest praktisk. Feks en s/s er sikkert en glimrende hagle, men jeg skyter ræva med den fordi jeg har en mental greie (synes de ser støgge ut) ang s/s, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon 0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

OK, dette husket jeg ikke fra jegerprøven. Da endrer jeg herved litt på inngangen: Hvor stor er verdi er det å kunne ha to forskjellige løp og choker under jakt? Noen som erfarer dette som en stor fordel?

 

Jeg prøver bare å høste litt innspill fra erfarne haglejegere, da jeg startet med storvilt men etterhvert vil ha hagle eller kombi for annen type og mindre feriekrevende jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor er verdi er det å kunne ha to forskjellige løp og choker under jakt? Noen som erfarer dette som en stor fordel?

 

Det er en fordel, men absolutt ikke noe man må ha. En annen ting er at man også må øve på å bytte løp, så man ikke fomler med løpsvelgeren i det fuglen flyr opp. Så er det det å huske hvilket løp som hadde hvilken trangboring :roll:

 

Uten at jeg snakker med veldig mye erfaring, så har jeg det inntrykket av at en tight trangboring var mer nyttig med bruk av blyammo. 12/76 blyammo i størrelse 4 kan felle fugl på lengre hold enn 25 meter. Med stålammo bruker jeg sylinder og 1/4 trangboring. I enløpshagler er det 1/4 som gjelder for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

har hatt begge deler. Først en Lanber Baron 85EST, og nå en Beretta Urika 12/76.

 

Byttet om pga mindre rekyl, og at JEG er kjappere med andre skuddet. Det er en fordel under skogsfugel jakta.

 

MEN,,,,, skal du ha en Urika, eller annen gassdrevet og skal på lerduebanen, kreves det puss av gass stempel. Min begynner å lugge etter 5 serier. Sluttstykket går tilbake, men kaster ikke ut patronen. Men jeg synes ikke det er noe ulempe, slipper jo å plukke hylser på trap banen.... :mrgreen: . Skulle du bry deg om det, så er det en 2min jobb og pusse gass stempelet, så er du i gang igjen :wink:

 

Med jaktammo, er det ikke så nøye. Var på lerdue banen i går, og den begynte å "lugge" med kastingen på 5`te serie. I dag under skogsfugel jakta, fòr hylsa pokkerivold, fant den ikke igjen. Ingen puss før jaktstart :mrgreen: ... Tror man kan ha halve granskauen i gass sylinderen, og enda vil den kaste hylsa når man bruker jaktammo ....

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg å kjøpe halv auto hagle til moro skyting. Den kan puttes inn med 4+1 skudd.

Om jeg bestemmer meg for å jakte, har jeg da lov å bruke den i hele tatt? kan jo bare putte inn antall lovlig skudd i og fyre av mot eks ryper eller harer?

 

Du setter inn en blombering som følger med haglen når du kjøper den. Da får du kun et skudd i magasinet + det du kan sette i kammeret.

Jeg synes det er litt mye bråk under lading av halvautomater. Skulle jeg hatt bare en hagle tror jeg ikke det ville bli en halvautomat. Blir vel mye bråk i exempelvis glugga når det skal foregå veldig stille under lading. Dette gjelder også halvauto rifle.

Link to comment
Share on other sites

en s/s er sikkert en glimrende hagle

 

Jeg ble engang fortalt at S/S var bedre fordi de lå så godt over skuldra. Harejeger vettu :mrgreen:

 

Mange sier at de skyter bedre med pumpe/auto, og det er godt mulig at det er noe i det. Men en auto med kun to skudd blir litt som en Ferrari med plombe på 100HK :wink:

nå har jeg en O/U med faste choker, neste gang blir det vel en ny O/U med løse choker. Det gir større fleksibilitet, man kan jo ha to like choker i børsa vettu. På sjøen liker jeg kombinasjonen åpen og trang, perfekt for oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...