Jump to content

Ammunisjon til 72model hagle?


Chriz1988

Recommended Posts

Hei, fan en hagle på loftet etter min farfar, dette er ei billig hagle fra 72 denne er nå registrert på meg=)

så det store spørsmålet det er kaliber 12/70 med full trangboring, de vil vel si at denne ikke tåler stål ammunisjon?

hva slags type ammunisjon kan jeg bruke da? ønsker ikke og bytte løp på den etter 50skudd da den er et arvestykke=)

på forhånd takk for svar=)

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Vismuth.. Har kun dårlige erfaringer. Ikke morro og se at man treffer, og at fuglen flyr videre. Jeg mener vismuth burde vært forbudt å bruke på jakt!!

 

har hørt flere som sier vismuth er en dårlig ammunisjon. så blir vel tungsten eller sink da=) takk for kloke svar=)

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Vismuth.. Har kun dårlige erfaringer. Ikke morro og se at man treffer, og at fuglen flyr videre. Jeg mener vismuth burde vært forbudt å bruke på jakt!!

For noe piss... At man treffer, og vet det var en god treff, og eneste resultat er en sky med fjær og fuglen flyr videre har to mulige forklaringer:

1) det kjempegode treffet var ikke så bra likevel, og ett hagl gjennom fjærene var eneste hagl som var i nærheten av å treffe (vanlig)

2) rævva patroner, f,eks latterlig lav hastighet. (rimelig skjeldent, men det skjer)

 

Treff med fjærsky, men fuglen fløy videre, var da absolutt ingen skjeldenhet i gode gamle blydagene TMheller. Men da ble det gjerne bortforklart med "billig russerammo", "det er så kaldt at patronene ikke har noe kraft" og "det er så dårlig drep i den hagla her" Dårlige treff og dårlige patroner er dårlige treff og dårlige patroner uansett haglmateriale.

 

edit: har nå endelig funnet bismuth patroner som gjør akkurat samme jobben som bly gjorde i gamledager i min hagle, dvs. dugelig effekt på alt nærmere enn 40m...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...