Jump to content

Hva passer i sluttstykket på M67?


Arne Vegar

Recommended Posts

Har lenge spekulert på å kjøpe meg elgdødare i 9,3 eller 375HH, men i bakhodet surrer det tanker om å bygge om børsa med noe ala Heen løpsbyttesystem.

Prismessig kan det vel bli det samme, ombygging av børsa +++ blir vel like dyrt som en billig CZ av noe slag så det blir hipp som happ antar jeg, smertegrensen går like før der jeg må begynne å fikle med kassa og sluttstykket, da kan jeg like gjerne kjøpe en til. Vil ha en patron så jeg bare bytter løp, finito :D

 

Hva passer så ift kasse/sluttstykke i min lett ombygde banemauser, M67 i 6,5x55??

 

 

9,3 x 62 skal vel passe rett i, men skal jeg over på 375HH må det vel være lang kasse?

 

Kom gjerne med tips om flere som passer rett i lådan ( f.eks de gamle tyske 8 mm, 7x57 etc?)

Link to comment
Share on other sites

9,3 er vel det soleklare valget, den ble vel i sin tid kreert for mauser-mekanisme slik at nybyggerne i Afrika hadde noe å klå bøffel med...

 

Det med lengda er jo så, en 375HH må vel lades med lette kuler for å bli kort nok, hvis det i hele tatt går.

 

Hvor mye slingringsmonn har man på hva som går i sluttstykkehodet? Tenker på hvor liten diam man kan ha før utdrageren glipper, er vel her begrensningen ligger.

 

Takker for tips :D

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk er det mulig å klemme en .375 H&H ned i en M/67 mekanisme, men da som enkeltskuddsvåpen.

Magasinet er for kort, dimensjonene på låskassa er også for korte så om du ikke avfyrer patronen så må du trekke hele sluttstykket med patron bakover og ut for å tømme våpenet...med andre ord, en fiklete kvasiløsning.

 

Alle kaliberne som var nevnt i forrige innlegg har samme diameter på hylsebunnen så de passer rett inn.

6,5x55 har en anelse større diameter, men går greit likevel på grunn av toleransen i støtbunnen på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...