Jump to content

Har noen prøvd S&B 180grains fmj bt eller kjenner bc'en?


Glenn_G

Recommended Posts

Kan disse kulene være ok til langholdstrening?

Har noen testet presisjonen på dem? De selges på sandnes arms for 1,90/stk så det hadde vært gunstig om den var ok til trening iallefall. Skulle også visst BC om noen kjenner til denne.

1,90 pr stk? for kuler?

 

Du får lapua scenar og sierra katchking for ørlitegrann mer om du kjøper gjennom skytterlag. Så for meg er valget enkelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke gå så fort ser du, bare den kommer fram der den skal :lol:

Om jeg klarer å få den opp i 770m/s så er den ifølge pcb supersonisk ut til mer enn 1200m. (Og jeg har knepp nok på siktet til iallefall 900m)

Menmen, dette blir jo litt teoretisk. Kommer nok til å teste både tunge og lette kuler, de lette er jo billigere så man får bare sende avgårde dobbelt så mange. Hvert smell er moro så det er jo ingen bakdel! Men den tyngste kula jeg har skutt til nå var 185grains lapua mega og jeg må si at jeg likte bedre rekylen den kulevekta enn med 150grains.

 

Skyter kun for moro så alle moro-faktorer veier tungt! Men har ikke så god råd så prisen spiller også inn. Men om det blir konkurranser så må man legge noe mer i ammoen synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tja, 155 scenar er supersonisk til 1100m om du har ladet den til 870 (klarer du lade 208 amax til 770 vil jeg tro du klarer 870+++ med 155 scenar)

Med innskyting på 100m må du da ha 136 klikk (1cm@100m) for å komme ut til 1100m med 155 scenar

 

208 amax i 770 må du da ha 147 klikk for å komme ut til 1100m.

 

Så rekkevidden koker kansje mer ned til "antall klikk opp tilgjengelig" enn "hvor lenge kula holder seg supersonisk" ? ;)

 

 

 

Men jeg holder på det jeg sa. En 155 scenar er bedre enn de fleste 180 grs kuler på lengre hold ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er som sagt veldig teoretisk og du har helt rett!

Kula til DFS er 157grains/10,2gram og er sikker helt topp den. Må nok uansett kjøpe slike til trening iallefall :D

Men det var dette med moro-faktoren da.. I tillegg så har jeg aldri ladet tyngre enn 185grains kuler så det er jo også litt fristende.

 

Hvordan virker det med å bestille fra DFS, kan man bestille via klubben? Og hva med porto?

Link to comment
Share on other sites

157 grs?

Eh, hvilken kule er det ?

 

 

155 grs scenar ville jeg prøvd om jeg skulle skyte langt med en kal 30 .

(eventuelt 155 sierra)

 

150 grs kuler fra sierra ville jeg ikke ofret en tanke.

 

Frakt på kuler må man betale om man ikke handler for ca omtrent 10 000 kr.

Men det går jo an å høre med laget når de skal bestile og bestille sammen med dem og dele på frakta ?

Link to comment
Share on other sites

Beklager - var jeg som så feil :oops:

Kulene er 10,9gram (Sierra), regner med det er 168grain? Det er isåfall en fin vekt i rifla mi. -Men også de tyngste jeg har prøvd så jeg vet jo ikke hva som er best i min rifle enda. Mye derfor jeg vil prøve litt forskjellig.

 

Men hvordan får du tak i scenar via DFS? Jeg ser på kulene her: http://www.dfs.no/no/Nettbutikk/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;id=40;template=pg;pagesize=200

Link to comment
Share on other sites

WinchesterM94:

Jeg leste visst litt feil! 5cm på 200m er jo ikke ille, har du testet på 100m?

Holder de 2cm der så bør de jo være plenty til trening på lange hold vil jeg tro? Har kun lest om langhold så fram til den 25 er alt teoretisk for meg :oops:

Mener det var 2cm ble oppgitt som bra i vapentidningens reportasje om langhold.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipsene! Fristelsen ble for stor så jeg bestilte inn en pakke A-Max, må jo innom banen snart å høre om de kan slenge med en pakke scenar også. -De er nok også veldig bra men har allerede prøvd 165 og 168grains kuler så jeg bare MÅTTE prøve 208 for å kjenne på forskjellen. Heldigvis så trodde jeg aldri at jeg skulle spare penger på å lade selv.. :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...