Jump to content

Godkjent løshund. Hvordan?


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Hei og hopp

Kan noen forklare meg, med enkle ord hvilke rekkefølge ting skal skje for å få en hund godkjent som løshund?

 

Har en jæmttispe som har vært på to utstillinger. Første som valp og der ble det Best i Rasen, men da var hun jo bare valp så det gjelder ikke.

Deretter som unghund fikk hun først 1.premie, og i konkurranse med samme kjønn ble hun nr.2(hva gjelder her da? Den 1.premien eller den 2.plasseringen?)

 

Målet er å få henne godkjent på bruk på eget vall, og som løshund.

Hva skal til?

1.Blodsporprøve?

2.Fersksporprøve?

3.Og deretter prøve som løshund?

 

Jeg blir aldri klok på dette jeg...

 

 

Endret tittel. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Det finns ikkje nokon godkjenning for laushund . Men får du premiering på laushundprøve (+ferskspor) så er hunden godkjent som ettersøkshund på eige vald ( og evt. på nabovaldet etter avtale) Det er krav om premiering på utstilling før ein stiller på jaktprøve,men det har du så det slepp du å tenke meir på. Du kan og melde deg på bandhundprøve om du vil,men det er ein heilt anna disiplin som du bør ha trent litt på på forhånd.På ein bandhundprøve så er forresten fersksporprøven ein del av jaktprøven.

 

Krav til det som blir kalla offentleg godkjent ettersøkshund er som sagt blodspor og fersksporprøve og då kan hunden brukas til ettersøk der du vil. Men vær obs på at dette er ingen jaktprøve. Skal du først og fremst bruke hunden på jakt vil eg absolutt oppfordre deg til å melde han på ein jaktprøve. Dette kan du gjere sjølv om hunden er offentleg godkjent ettersøkshund. Som sagt det er ingen godkjenning som laushund,men på ein jaktprøve får ein vurdering av jaktegenskapene til hunden + at ved premiering 1. 2. eller 3. premie så er hunden også godkjent til bruk som ettersøkshund i eige vald.

 

Les meir på www.elghundforbundet.no

Link to comment
Share on other sites

Blir også litt forvirret av teksten "godkjent løshund", for det stemmer at det er ingen godkjenning for det.

Bortsett fra;

Noen vald forlanger at løshunder skal ha sauereinhets-bevis, for å kunne brukes i deres område. Tenkte jeg bare skulle nevne det.

Vet du om bikkja jager?

Du må prøve bikkja litt, og finne ut om den jager. Gjør den det, så kan du ev. melde den på ei jaktprøve, men ikke hvis du ikke vet. Jeg sier dette i respekt for de dommerne som skal bruke en hel dag på å bedømme ei bikkje som ingen vet noe om. Jeg er ingen dommer selv, men har gått kjentmann mange ganger, og sett mye rart...

Men å stille ei jaktbikkje på prøve, som du ikke vet at er god for å jage til 1 pr, synes jeg er for dumt.

Men som Vest er inne på, det kan være ettersøksdelen du vil ha bikkja godkjent for, og da er det riktig som han sier. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Ble noe oppklarende for min del! Jo bikkja ville ha "jaget" elgen om hun fikk lov.Har selv kjent henne i båndet når elgen har stått et stykke unna, og for å si det slik----Det er vanskelig å holde igjen:) haha..

Men hun har bevis på at hun har vært gjennom saurenhetsdressur. Siste dressurkveld gikk hun motsatt vei(bort fra sauene), og dro førern med seg BORT fra sauene. Ergo fikk hun beviset.

Men jeg er usikker på om hun koblet(i tankene) mannen, eller om det var sauene hun var skeptiske mot. For jeg har selv hatt henne med i skogen der sauene har vært i ettertid, og hun er ikke redd dem, og drar heller ikke motsatt vei... Så for sikkerhetsskyld blir vi nok å få en instruktør til å teste henne en siste gang før vi gjør noe mere.

 

Men da vet vi veien vi skal gå! Takk for gode svar! OG kom gjerne med tips--om det skulle være noe jeg burde tenke på:!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...