Jump to content

Patronfabrikk på 0.82 m2


Wadcutter

Recommended Posts

Flytting står for tur, og i den nye leiligheten blir det ikke plass til allt ladeutstyret. Fruen nekter meg også å pusse våpen i stua, så hva skal man gjøre?

 

Løsningen ble å bygge en ny benk med plass til allt utstyret jeg trenger. Benken måler 110cm x 75cm x 185cm. 75 cm dybde ble valgt slik at benken kan bæres gjennom en dør. For å gjøre flytting enklere er toppen og bunnen av benken festes sammen med 4 bolter, slik at toppen kan tas av.

 

For å maksimere arbeidsplassten måtte jeg lage en løsning hvor utstyret som vanligvis er fastmontert kan tas av. Det ble løst ved å feste ladepressene, kruttmålet og skrustikka på egne plater som igjen ble borret opp. Nå kan allt utstyret enkelt tas av og på ved å feste noen få bolter. Boltene skrus gjennom benkeplaten som ble borret opp, inn i muttere som sitter på undersiden. På den måten kan allt utstyret flyttes opp på hylla når jeg trenger benkeplassen. Det å feste ladepressa tar 2-3 min. Enkelt og greit. Lee lager en slik festeordning, men da må monteringsplaten stå fast på benken. Med denne løsningen slipper jeg det.

 

Under benken ble det laget to solide og dype hyller med skapdører. På den måten kan krutt og kuler låses forskriftsmessig inn.

 

Pris: Diverse materialer 1000 kroner, Benkeplate (IKEA) 650 kroner, Hobbyplate 450 kroner, Skruer 400 kroner, Maling og pensel 500 kroner, og bolter til å feste utstyret 200 kroner. Totalt 3200 kroner.

 

P9020011.jpg

Ladebenken med presse og kruttmål montert.

 

P9020003.jpg

Ladebenken uten utstyr montert. Her er det god plass til puss av våpen og andre aktiviteter.

 

P9020004.jpg

Pressene monteres på hylla over når de ikke er i bruk.

 

P9020006.jpg

Enkel, men effektiv løsning for å feste ønsket utstyr.

 

P9020007.jpg

Skapet under rommer allt jeg trenger til ladeprosesen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Holdt på å sette kvelds maten i vrangstrupen her jeg og når jeg begynnte å lese. Tenk å ha et eget laderom på nesten i km2, mens jeg bare har et laderom på 20 m2, he he. Sånn skulle kjerringa mi å ha vært, å kunne fått et laderom på størrelse med Oslo spectrum, å enda vært litt snurt for det.

 

Men artig å se hvor flott den "lille" arbeidsbenken din ble. Ser godt at du er ordensmann og glad i hobbyen din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...