Jump to content

Deling av tildelt hjortekvote !?


henke

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg og en jaktkamerat har fått tildelt ei hjortekvote på 6 dyr, hvorav det er 2 bukker, 2 koller og 2kalver. Vi er relativt ferske jegere og betaler 50/50 av det dyrene koster. Vi har diskutert litt frem og tilbake om hvordan vi skal gjøre det med denne kvoten. Vi skal avgårde i ti dager, og det er vanligvis ett veldig godt hjorteterreng ( men jakt er jakt :D ) hvor kvotene vanligvis blir skutt. Alternativene vi har vært innom er at vi skyter det vi måtte komme over, men at vi deler kjøttet likt. Vi har og vært inne på at vi deler kvoten 50/50, slik at vi har muligheten til å skyte tre dyr hver. I og med at det koster mye penger for denne jakta, og at vi er unge studenter begge to, så hadde det jo vært gøy om begge fikk mulighet til å felle tre dyr hver.

 

Vi er litt frem og tilbake på hvordan vi skal løse dette, og jeg håper det er noen her som har noen tips til hvordan det kan gjøres :D

Håper noen kan svare på dette for å hjelpe to relativt ferske jegere :)

 

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

I alle fall om dere har betalt for jakta på forhånd, ville jeg samarbeidet om å få lagt kjøttet i bakken. Begynner kvota å nærme seg tom uten at den andre hadde fått skutt, så ville jeg vurdert å tilstrebe å la han skyte. Så delt kjøttet jevnt, vilkårlig av hvem som har skutt eller ei. Jakt er så langt mer enn bare å legge dyr i bakken, så hvem som skyter er for meg nesten ett fett. Men selvfølgelig litt surt om man ikke får skutt selv i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :) Er veldig enig med deg i at jakt er så langt mer enn å få skutt dyr. Men som du og sier, så hadde det jo vært veldig morro hvis begge fikk muligheten til å felle noen dyr hver. Men føler at det er viktig at vi er blitt enige i forkant av jakten, så man slipper misforståelser og dårlig stemning i etterkant. Vi jakter jo sammen, men må ærlig innrømme hvis kameraten min har skutt fem av dyra og jeg ett, at det vil være litt surt, ikke fordi han fikk skutt mer enn meg, det bryr jeg meg egentlig ikke noe om, men at det å ha muligheten til å få felt fler dyr selv, både er spennende og gøy, men ikke minst veldig lærerikt, ettersom vi en relativt ferske jegere. Og vet at ved hvert dyr man selv feller, jo mer lærer man om forskjellige jaktepisoder som kan oppstå :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår situasjonen, er ikke noen av dere veldig erfarene hjortejegere.

I de aller fleste hjortevald i Norge, er det ikke veldig enkelt og skyte full kvote.

Fellingsprosenten ligger ofte mellom 60-85 % i de fleste kommuner, men det finnes selfølgelig unntak der jakta er over første helgen.

Grunnen til jeg nevner dette er at det ikke alltid er så lett og planlegge hvordan og når, og av hvem som skal skyte dyrene.

Jakt handler mye om dyktighet, men også om å være på rett plass til rett tid (og rett person :roll: ).

Mitt råd er å jakte/poste sammen og ikke dele opp jaktperioden. På denne måten jakter dere mer effektivt og kan hjelpe hverandre med slakting og uttranspotering av dyr.

Det kan og hende at dere kan trenge denne effektiviten og jakttrykket for i det hele tatt klare den tildelte kvoten, kansje vil dere trenge hjelp av andre også.

Men hvis dere får en god start, og ser at dere har god kontroll på situasjonen, kan dere vurdere om den av dere som har skutt færrest dyr skal få styre litt på egenhand.

Uannsett vil dette med hvor mangen dyr de forskjellige jegerene skyter jevne seg ut etter noen år hvis dere har tenkt og jakte sammen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Outback 202. Vi har overtatt naboterrenget til onkelen min, og han har skutt ut kvota hvert år i 15år nå, så at det er mye dyr der, er igrunn ganske sikkert. Men jakt er jo jakt. Tanken er at både jeg og kompisen min, skal prøve å tilegne oss mest mulig erfaring, ved å felle dyr på egenhånd, hvis du skjønner? Har vært med som driver, og sittet på post hvor det er felt mye dyr, og har fått skutt noen dyr selv og, men langt ifra en erfaren jeger :) Men nå har vi fått noen fine tips her, så da blir det sikkert en fin ordning på det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...