Jump to content

Interne regler/lover i jaktlaget


stefanvp

Recommended Posts

Heisann!

 

Er jaktleder i et småviltlag, og tenkte å lage en liten liste med regler jeg kunne dele ut til jegerne på et møte før vi drar igang jakta for fullt.

Tenker da både sikkerhet og generelle regler.

Noen som har noen tips til hva jeg burde ha med? Evt. noen som allerede har en fornuftig liste jeg kan klippe og lime litt fra?

 

Har søkt litt uten å finne noe...

 

På forhånd takk :-)

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jaktleder og jaktleder? :roll:

Jeg har også vært jaktleder. Det er vel den som sender inn søknad for jaktlaget som blir utpekt som laktlagsleder av de som deler ut jaktkort. Der står det ofte at jaktlagslederen er ansvarlig for hele jaktlaget.

 

Men om jeg hadde begynt å lage ordensregler og delt ut til mine jaktkompiser, så hadde de nok satt store øyne i meg, og spurt om jeg var helt frisk. Jeg hadde antageligvis jaktet alene nå da.

 

Husk at dere er likeverdige. Ikke få dem til å føle at du er sjef, og de andre skal følge dine regler. At både du og de andre skal jakte i samsvar med lover og regler og oppføre seg som folk, er en selvfølge. Det trenger du ikke å skrive ned på et papir å få dem til å lese.

 

Om jaktlaget ønsker at det skal lages interne regler i laget, så må du utarbeide reglene sammen med de andre.

Link to comment
Share on other sites

Jaktleder og jaktleder? :roll:

Jeg har også vært jaktleder. Det er vel den som sender inn søknad for jaktlaget som blir utpekt som laktlagsleder av de som deler ut jaktkort. Der står det ofte at jaktlagslederen er ansvarlig for hele jaktlaget.

 

Men om jeg hadde begynt å lage ordensregler og delt ut til mine jaktkompiser, så hadde de nok satt store øyne i meg, og spurt om jeg var helt frisk. Jeg hadde antageligvis jaktet alene nå da.

 

Husk at dere er likeverdige. Ikke få dem til å føle at du er sjef, og de andre skal følge dine regler. At både du og de andre skal jakte i samsvar med lover og regler og oppføre seg som folk, er en selvfølge. Det trenger du ikke å skrive ned på et papir å få dem til å lese.

 

Om jaktlaget ønsker at det skal lages interne regler i laget, så må du utarbeide reglene sammen med de andre.

 

Formulerte meg kanskje litt feil der. Har ingen planer om å være noen slags "diktator". He he... Tenkte mer på litt generelle regler og tips med tanke på sikkerhet og hvordan man forholder seg til forskjellige ting. Som f.eks ved en eventuell skadeskyting. Er mange jegere som fort blir litt stressa i en sånn situasjon. De etterlyste en lapp de kunne ha i lomma/sekken her i fjor slik at vi slapp masse unødvendig prat på radioen dersom det var tvil om noe. Var mer noe sånt jeg tenkte på.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si at det er god jaktetikette å stoppe jakta mens ettersøk på skadet vilt pågår, og at jaktlaget hjelper til med å finne viltet.

 

Men du skriver småviltjakt, hva slags jakt nærmere bestemt?

 

Rådyrjakt :-) Fant endel gode tips om ettersøk på Jaktlykke sin side. Så skal nok få laget litt ut ifra det. Men tenkte å få plass til til generellt også.

Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt høres bedre ut, der er det mer vanlig med jaktleder i de lagene som ønsker det. :wink:

 

En jaktleder kan feks ha siste ordet i en diskusjon om hvordan jakta skal foregå, hvis demokratiet i laget ikke blir enige. En jaktleder har ikke ansvar for de andres handlinger og jaktutøvelse, enhver er seg ansvarlig. Jaktleder ordner med jaktkort/tillatelser osv, ordner avtale med ettersøksekvipasje feks.

 

Som Vømmøl sier; bli enige på demokratisk vis hvilke regler dere skal ha i laget, så alle er enige om det.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å samle laget i forkant av jakta og sette opp enkle og greie reglar, både for tryggleik og jaktutøvinga, som alle kan vere einige om. Og som ein kan skrive ned og dele ut. Både til jaktlaget og til eventuelle gjestejegerar.

 

Eg syns det blir heilt feil når ein ikkje kan sette tryggleiken i fokus, fordi ein ikkje vil bli sett på som ein "diktator"...

 

Syns forresten dette høyres ut som eit veldig godt tiltak, uansett om det er småviltjakt eller storviltjakt det er snakk om!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...