Jump to content

Avlivning av skadet dyr.


Gisken

Recommended Posts

Hei.

 

Er usikker på om dette er riktig sted og poste dette temaet, men det for heller flyttest.

 

Det har seg sånn at i kveld, så fant jeg en due uti hagen. Den virket pjuskete, sløv, og den ville ikke fly. Når jeg pirket i den flyttet den seg bare noen cm. Jeg gikk ut i fra at den var syk, eller skadd, og gikk for og hente salongen, og ende lidelsene til dette dyret. Da jeg kom tilbake, møtte jeg sterke protester fra min søster som tilfeldigvis var innom.

 

Jeg er opptatt av at ikke-jegere skal ha et posetivt syn på jakt og fangst, og når min søster begynte å rope og kjefte valgte jeg og la naturen gå sin gang med dette stakkarslige vesenet.

 

Men likevell mener jeg at det er en plikt og avlive et skadet\sykt dyr hurtig og smertefritt, uten at dyret føler seg truet i forkant.

 

Hva mener dere?

 

Mvh

Gisken

Link to comment
Share on other sites

Så lenge dyret var såpass skadet eller sykt så jeg var sikker på at det ikke hadde overlevd hadde jeg nok avlivet det. detter gjelder små dyr. Om det hadde vært rådyr eller rev eller noe så hadde jeg bare tatt en telefon til viltnemda, og da ganske sikkert fått tillatelse til å ta ut dette dyret, mot at de så det etterpå, da sparer man jo litt arbeide for viltnemda. Syns ikke dyr skal lide unødvendig, og prøver å gjøre mitt for å hjelpe de.

Link to comment
Share on other sites

Vel for å lage historia kort frå mi side, hadde er nok redd for at søstra mi hadde måtte bite i gresset der ja. Men klart fornuftig å ikkje hive bensin på bålet med eventuelle anti-jakt folk. Men er dua tydelig skada, så hadde eg venta ca 30 minutter, og hadde ikkje den kunne flydd vekk då, så hadde eg synest det var mest fornufig å avlive den ja. Hvis dua er sjuk eller har flydd på et eller anna, så ville det vist seg innenfor dei 30 minuttene om den ville klart seg vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant også en svak due for mange år siden som jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med. Valgte å ta den med til smådyrklinikk som heldigvis var åpen, og de satte en sprøyte i den umiddelbart. Jeg måtte bli der en liten stund, for jeg måtte kvittere på noen papirer som gjorde at de fikk dekket dette av staten eller kommunen. De takket for at jeg tok den inn så den ikke trengte å pines ihjel.

 

I Viltloven står det at avliving av syke eller alvorlig skadde dyr kan gjøres av hvem som helst, etter hva jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

"...og gikk for og hente salongen, og ende lidelsene til dette dyret."

 

- Eeeh? :shock: Må innrømme at jeg muligens er litt påvirket av å ha knukket nakken på utallige høns i forbindelse med sommerjobb, men allikevel, man trenger vel ikke å skyte en due som ikke kan fly? Et lite napp med et par fingre er alt som skal til og mer enn det... :twisted:

 

Helt greit å avlive dyret, men noen ganger lurer jeg på om enkelte ikke er litt vel fokuserte på at alt må skytes! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Stalker skreiv :

Helt greit å avlive dyret, men noen ganger lurer jeg på om enkelte ikke er litt vel fokuserte på at alt må skytes!

 

Høh, selfølgelig må det skytes, blir jaggu lite nok med skyting i friperiodene, og tenk på smittefaren, fysjom..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte viltnemda en gang når jeg så ei måke som hadde klart å tredd ett av beina inn i en ring som hang fast i wire'en som båtene fortøyer i.. den hang under wire'en og dinglet med benet brukket..

Den flakset og forsøkte å komme seg løs men fast hang den..

Viltnemda sa bare: Nei, vi drar ikke ut for ei måkes skyld..

Neivel, på jegerkurset lærte vi at alt vilt er like mye liv. Men neida, ei måke gadd dem ikke bry seg om.

 

Et par dager senere så jeg måka fly rundt i område med ett bein dinglende.. så den klarte seg tydeligvis..

Link to comment
Share on other sites

Om man har plikt er jeg usikker på, men man har i alle fall lov.

Så lenge dyret ser for stakkarslig ut til å ikke ha noen god fremtid, avliver jeg det. Avliver med det jeg har tilgjengelig, hammer, våpen, stein.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i noen oppdrag for den kommunale viltnemda.

Eg er ikkje medlem, men brukes ofte til oppdrag pga hund.

Har rykkt ut og avliva kråke,måke,and og rev.

Og sjølvsagt titalls hjort.

Så her er i prinsippet allt vilt likeværdig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...