Jump to content

Vurderer å kjøpe Ruger 10/22 target


kurthh

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Tenker da mest på presisjonen. Sendte mail til jaktdepotet for noen dager siden og spurte om pris, kom seg på 3800,- for børsa og 1400,- for a-tec demper og gjennging. Tenkte jeg skulle høre litt rund før eventuelt bestiller noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du liker å fikse til ting selv, får du med overveiende sannsynlighet et våpen med høyere presisjon dersom du kjøper en standard 10/22 og en løs matchpipe (fra 1400,- for en Green Mountain hos Midway). 10/22T har et trangere kammer (bedre presisjon) enn en vanlig 10/22, men det er ikke det såkalte Bentz-kammeret som de fleste andre matchpipene kommer med.

 

Har du ikke tenkt å endre på en ting selv, er ihvertfall T'en en bedre løsning enn en vanlig 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig lett å skifte pipe på 10/22; 1 eller 2 skruer for å ta pipe og kasse ut av stokken og deretter 2 skruer for å fjerne pipa fra kassa. Men merk at dersom du skal skifte til matchpipe må du enten kjøpe ny stokk også, eller åpne opp løpskanalen i stokken (kosteskaft og sandpapir).

 

10/22T har ganske fin stokk også, og det teller litt.

 

Tror ikke du blir misfornøyd med en T, men mye av moroa med 10/22 er jo å fikse på den selv. Min har bare igjen original låskasse, bolt og halve avtrekkermekanismen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det blir dyrere å modifisere en 10/22 standard enn å kjøpe en 10/22T :roll: Dessuten er stokken til standarden j.... stygg. Kan jo skifte løp på 10/22T senere hvis jeg ikke blir helt fornøyd. Men hvor små samlinger på 100m kan jeg forvente av 10/22T ut av eska?

Link to comment
Share on other sites

Hei Kurthh,

 

Selv om jeg jobber der du har etterspurt pris på denne kan jeg si så mye at jeg har hatt en blå 10/22T i snart 15 år. Børsa er egentlig super om du ikke er alt for kresen på avtrekk. Som alle halv autoer små og store er ikke avtrekkene helt på høyde med de skikkelig gode salongriflene som f eks Savage sine. Men sammenlignet med f eks CZ som vi selger enda mer av er de MINST på høyde.

 

Presisjonsmessig gir en 10/22T deg presisjon rundt 20mm på 50m, og ca 40-45mm på 100m med ammo den liker. Kommodebikkja sin rustfrie 10/22T går hakket bedre enn min med trekløver på 50m med billig CCI std.

 

Mitt personlige presisjonskrav med 22 er innenfor svarten på 10m luftskive på 50m som er ca 20mm og det gjør Target'n med de aller aller fleste ammotyper den liker og det er etterhvert som jeg har prøvd ganske så mange.

 

Å kjøpe en std 10/22 og "hore" den opp er i mine øyne bare tull. En ender fort opp med en rigg til det doble som ikke går det grann bedre og da i mine kjipe øyne har en kastet ganske mye penger rett ut av vinduet......

De ekstra kronene hadde jeg heller brukt på noen ekstra 25 skudds magasiner, en hurtiglader og masse ammo. Får fortsatt bra mye ammo til 22 for 3-4000,- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Sauer på det med presisjon, ca 20mm på 50m. Børsa er tung og har en fin og fyldig stokk, og er dermed i en helt annen klasse enn standardutgaven.

 

Dette med å bygge fra deler må du vurdere selv, men skal du ha det absolutt maksimale ut av kassa er nok det veien å gå. Jeg er i utgangspunktet en mekkefantast av rang, men Targeten min angrer jeg ikke på. Skulle jeg ha bygd selv ville jeg fort brukt det dobbelte på unødvendig stæsj :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...