Jump to content

Kulemagi??


Bly

Recommended Posts

Nå har jeg vært vitne til et fenomen jeg ikke forstår :shock::roll:

 

Jeg har ladet .308 win en stund, og brukt/prøvd mange forskjellige kuler som alle har sammlett 1 MOA eller mye bedre.

Jeg bruker ei 200STR pipe med 1-12 stigning.

For et til to år siden byttet jeg ut standardladningen (blinkammoen), som var en 168gr Sierra MatchKing med 155gr Sierra PalmaMatch (2155).

Presisjonen var upåklagelig både med og uten molly, sammlinger i området 10-20mm. Men så kom Sierra ut med en ny versjon av denne kula (2156), som hadde bedre BC. Kula var mye spissere og litt lengre (1-1,5mm).

 

Denne kula gir meg sammlinger på 15 cm +++ :shock: ???

 

Er det noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter også litt med disse nye kulene i 30-06. Synest de gamle gjikk bedre, men har desverre kjøpt en 500 pak av 2156 kulene...

Legger man de nye kulene på et rett underlag, er det svært liten rett flate for kuleholdet på de. Medvirkende årsak til slengere/dårlig presisjon?

 

Her står det at disse kulene egner seg best i korte kammer, mitt er svært langt.. http://www.longrangehunting.com/articles/308-shooting-products-2.php

Link to comment
Share on other sites

Begynner å få en følelse av at denne kula er for spesielt interesserte. Ser det er folk som lader den slik at kula står 0,5mm ut fra bommene.

Skal jeg få til dette må COAL være 76,5mm. Da blir settedybden på kula ca. like lang som boattailen..... Ergo et umulig prosjekt :(

 

Skal gjøre et førsøk på å endre settedybden fra en tidligere COAL på 71,5mm til 74,0mm ,for å se om det kan gjøre en forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Ikke samme kula, men jeg har nylig fått oppleve at pipe som alltid har samlet alle kuler jeg har testa nesten uansett ladning plutselig blir helt rompe. I dette tilfellet var det ei pakke Nosler BT 150gr i .308w. Jeg gikk ikke veldig grundig til verks, men hele bakka gikk med til å teste ladninger, og selv om jeg fikk enkelte hull som satt i hverandre fikke jeg slengere på rundt ti cm uansett ladning. Samtidig samler Nosler 155gr competition på 15mm uten å leite etter superladning.. Kan begynne å lurer på om man har fått "mandagspakka"..

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg glemte å si, og som gjør det hele ganske interessant, er at jeg ga 5 skudd til kompisen min. I hans Tikka samlett skuddene på ca. 1 MOA :shock: ???

 

Jeg fikk så 5 skudd av han, for å sjekke om det var noe galt med rifla eller skytter (168gr MK). Hadde det ikke vært for en "slenger", som åpnet samlingen til 2,9x14,4mm hadde samlingen vært rundt ca.3mm???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...