Jump to content

Ladedata for LEE TL356-124-TC, anyone?


700 ADL

Recommended Posts

OK, så har jeg kjøpt blygryte og 6-hulls tanga til denne kula. Koser meg veldig med støping og smøring med Lee flytende alox.

 

MEN, når jeg skal prøve kula på banen, får jeg stort sett nyydelige profiler av kula i pappen. Det ser ut som om det skjer allerede på 10 meters hold.

 

Prøvde kula med en 6" Sig Sauer P226 tidligere og nå med min CZ SP-01 Shadow.

 

Det ser ut som om det blyer veldig mye for når jeg trakk bore-snake'n igjennom på banen, så sprutet det blybiter/støv.

 

Med Sig'en ladet jeg 3,6 og 3,8 gr med N320 og 4,3 og 4,6 gr med N340 med hastighet fra 990-1066 f/s med en patronlengde på 29mm.

 

Med CZ'en måtte jeg ned til 27,7mm patronlengde, siden jeg traff bommene i løpet på denne lengden. Jeg mistenkte at trykkøkningen ble litt rask, så i dag testet jeg med en lengde på 26.8mm og 3,8 gr N320. Feilfri funksjon og hastigheter på 1047-1069 f/s - bortsett fra kuleprofilen i skiva.

 

Det er flere her som lovpriser denne kula - hva gjør dere forskjellig? Mer smøring? Annet krutt? Okkulte ritualer :wink: ?

 

Jeg, Lee Loadmasteren og 1700 kuler venter i spenning på svar

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette var merkelig, har brukt denne kula i 9mm i flere pistoler, både Glock og div 1911, samt til allroundkule i .38. Og den har fungert utmerket i alle våpen. Kalibrert til .356 i pistol og .357 i revolver.

Hardheten på legeringen har da ligget rundt 14BHN. Underdimmensjonerte kuler er det som faller meg inn, da kan det værtfall blye ganske kraftig. Får du disse "nøkkelhullene" fra nypusset pipe og?

Det jeg vertfall har erfart, er at løpet må være helt gullende rent før du starter å skyte. Har du skutt mantelbelagte skudd, så legger dette i gjenn et "bremsebelegg" som er gift for blykulene.

Har du peiling på hardheten på kulene?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk diameteren på kula, jeg hadde samme i min CZ før jeg slipte opp formen. Min CZ foretrekker kuler på 0,358", altså godt over std 9mm.

Hvordan slipte du opp formen? Slipepasta på ei kule?

Har ei Lee 452 tang som skulle vært åpnet noen hundredeler.

Link to comment
Share on other sites

Når kula kommer på tvers inn i skiva på 10 m er det en ting som er sikkert, den er svært ustabil :!:

 

Grunnen til det kan være flere:

For liten i forhold til løpsdiameter.

Blitt mindre gjennom løpet pga sterk blying.

Erodert bakfra pga; svak ladning, skjev base, skjevt kammer, osv

Kuler med skjulte luftlommer.

Kula kan ha "slått" seg etter den er tatt ut av tanga

+ enda flere som sikkert andre kan føye til

 

Løsning er å begynne med løpet og gjøre det rent,,, klinisk rent.

Og så slå ei kule gjennom løpet og måle løpsdiameteren

Forutsatt at kulene er perfekt støpt og i hardhet mellom 14-20 Bhn :

Prøve seg frem med samme diameter, så +001, + 002, ev +003 tommer større kuler

Bruk 330 eller 340 krutt :!:

 

Men, til sist ikke undrevurder å kompetansen som sikkert finnes i klubben din :D

Ikke vær redd for å spørre andre :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette var merkelig, har brukt denne kula i 9mm i flere pistoler, både Glock og div 1911, samt til allroundkule i .38. Og den har fungert utmerket i alle våpen. Kalibrert til .356 i pistol og .357 i revolver.

Hardheten på legeringen har da ligget rundt 14BHN. Underdimmensjonerte kuler er det som faller meg inn, da kan det værtfall blye ganske kraftig. Får du disse "nøkkelhullene" fra nypusset pipe og?

Det jeg vertfall har erfart, er at løpet må være helt gullende rent før du starter å skyte. Har du skutt mantelbelagte skudd, så legger dette i gjenn et "bremsebelegg" som er gift for blykulene.

Har du peiling på hardheten på kulene?

 

Har ikke sjekket hardheten på kulene. Siden dollaren er såpass lav, er det vel bare å krype til korset og bestille en hardhetsmåler fra Lee. Og et mikrometerfra Biltema.

 

Ang underdimensjonerte kuler - kan dette skje hvis smelta er for varm? Har ingen indikasjoner på det (ingen frostede kuler og blybadet på toppen av kutterplata blir "hvit" etter 3-5 sekunder etter påfylling. Men bryteren står vel på 7 - hvis jeg husker riktig.

 

Ang kalibrering prøvde jeg noen kuler igjennom .356 sizeren og det var ikke nevneverdig motstand der, så jeg skjønner ikke hvordan du kan kalibrere kulene til .357. Det står vel også i Lee-boka at TL-kulene som oftest ikke trenger å kalibreres.

 

Må vel innrømme at jeg ikke pusset så mye før skyting. Jeg dro vel bore-snake'n igjennom 5-6 ganger og det så ganske bra ut.

 

Men jeg får pusse bedre til i morgen og få tak i et mikrometer og en blomsterpinne.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Diameteren på kula er avhengig grovt sett av to ting, legering og støpetemp.

Jo høyere temp, jo mindre kuler. Jeg støper gjerne mine slik at de blir frostet, skal de forbli blanke, syns jeg at jeg må sette ned tempoet for mye.

Men det er klart at det kan variere med dimmensjonen på tengene og. Mi Lee tang gir kuler på .357+ ut av tanga, men ikke .358, derfor kalibrerer jeg til .357 når jeg skal bruke de i revolver. Ukalibrert har jeg ikke prøvd, og kommer ikke til å prøve det heller.

Mistenker egentlig at du har en veldig bløt legering. Hva var utgangspunktet til blyet? Hjulvekter e.l?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan slipte du opp formen? Slipepasta på ei kule?

 

I korte trekk ja. Sett i en støpt kule, forbor et hull med kutterplata som sikte (greit at den går i senter), skru inn en passende treskrue, kapp hodet og spenn i batteridrill. Jeg brukte Corbins Borelap, fin ventilslipepasta fungerer sikkert like greit.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket hardheten på kulene. Siden dollaren er såpass lav, er det vel bare å krype til korset og bestille en hardhetsmåler fra Lee. Og et mikrometer fra Biltema.

 

Mikrometer MÅ du ha om du skal drive med støpte kuler, hardhetsmåler er en bonus og veldig moro.

 

 

Ang underdimensjonerte kuler - kan dette skje hvis smelta er for varm? Har ingen indikasjoner på det (ingen frostede kuler og blybadet på toppen av kutterplata blir "hvit" etter 3-5 sekunder etter påfylling. Men bryteren står vel på 7 - hvis jeg husker riktig.

 

7 virker vel høyt om du bruker legert bly, jeg støper på rundt 4 med min legering. Har du forvarmet formen skikkelig? Stikk hjørnet av formen i gryta i ca 30-40 sekunder, da har du riktig temp. Mulig den første runden blir litt "frossen", men det går fort over.

 

Ang kalibrering prøvde jeg noen kuler igjennom .356 sizeren og det var ikke nevneverdig motstand der, så jeg skjønner ikke hvordan du kan kalibrere kulene til .357. Det står vel også i Lee-boka at TL-kulene som oftest ikke trenger å kalibreres.

 

Hvis du ikke får motstand i en 356-die har du nok litt underdimensjonerte kuler. Sizing er ikke kritisk så lenge du får kamret patronene, men jeg liker likevel å jevne de ut i en 358-die for sikkerhets skyld. Prøv ukalibrerte og se om det løser problemet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode innspill!

 

Nå har jeg kommet meg litt videre:

 

Var innom Biltema og kjøpte et mikrometer (Art. 16-1140) til drøye hundrelappen. Det er kanskje ikke av de mest nøyaktige, men jeg tror at hvis jeg holder meg til bare dette, vil ikke feilmarginen være så stor.

 

I kveld har jeg endelig fått målt noen kuler og det hadde sine opp- og nedturer.

 

Partizan-kulene mine holdt et gjennomsnitt på 0,3546"

9mm fra Hjemmelading.no hadde et snitt på 0,3557"

Lee TL356-124-TC - tja de varierte mellom 0,3528" og 0,3560" Etter nærmere undersøkelse, er de smalest der de to halvdelene av blokka møtes.

 

Jeg var innom hjemmesiden til Lee og der stod det et tips om å:

"With the mold open, be sure you liberally lube the mold blocks in front of and behind the bullet cavity. Place a small section of cigarette paper or writing paper to the lubed block . This prevents it from burning.

 

When casting the bullet, the diameter of the bullet will be increased by the paper width. You can actually go up to about .010 before you begin to see lead flashing appear. While the bullet will be slightly "out of round", this very minimum amount will not effect accuracy or the manner in which the bullet travels through the forcing cone and barrel of your gun."

 

(Jeg vet ikke om det er lov å kopiere tekst fra en hjemmeside, men kanskje det ergreit hvis jeg oppgir kilden?)

 

Jeg prøvde dette også og fikk et dimensjonsområde på 0,3528" min og 0,3599" max. Dette kan jo stemme med at det er der de to halvdelene møtes som er trangest, siden en papirbit ikke vil påvirke dette området.

 

Så nå er rådyra gode. Enten returnerer jeg støpeblokka til Lee (noe som er litt nederlag, vil gjerne klare selv) eller så får jeg enten kjøpe meg et sett med nålefiler og prøve å fjerne litt aluminium på den måten, eller få tak i noe ventilpasta (Biltema har sikkert noe billig).

 

Tror jeg går for ventilpastaen, det er vel en tregere avvirkning av materiale enn nålefiler.

 

Forresten fikk jeg banket to-tre kuler igjennom løpet også og det ser ut til å holde 0,3551" (målte det til 9,02mm)

 

Har også eksperimentert med effektinnstillingen på smeltegryta. På 4 var det bare grøt, på 5 og 6 gikk det greit hvis jeg ikke tilsatte noe bly (støpetapper) - dysa tettet seg hvis jeg gjorde det. På 7 var det bare tut og kjør.

 

Får vel ikke gjort noe mer før til søndag - det faller vel i dårlig jord å sysle med slike ting på nasjonaldagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fil må du ikke finne på å bruke, skal du justere på diameteren må du slipe forsiktig. At kulene ble så urunde er rart, har du sett etter grader i skjøten? Med et løp på 0,355" vil 0,356" være helt perfekt så lenge de er jevne på diameteren.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med LEE kuletenger er at de er litt urunde og ofte litt underdimensjonerte.Dette med urundhet skyldes oftes grader i aluminiumen som er relativt myk .Har selv kutta ut Lee kuletenger og kjøper konsekvent ståltenger.Trykket i 9mm synes jeg er for høyt til Lees grunne tumble-lube design.I dette kalibret har jeg best erfaring med kuler med vanlig smørerille, da 9mm ofte blyer som ville dyr når ladningene nærmer seg max .

RCBS har desuten en kule for gaschek,denne tåler høyt trykk uten å blye,men gaschek prisen har jo gått rett til himmels ,så nå kan man jo kjøpe en kobberbelagt kule til nesten samme pris som en gaschek.

Link to comment
Share on other sites

Når kula kommer på tvers inn i skiva på 10 m er det en ting som er sikkert, den er svært ustabil :!:

 

 

Løsning er å begynne med løpet og gjøre det rent,,, klinisk rent.

Og så slå ei kule gjennom løpet og måle løpsdiameteren

Litt på siden, hvordan måler en best i løp med 5 rifler(686)? . Blir ikke rett over hverandre, noen knep her for å få det nøyaktig

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med LEE kuletenger er at de er litt urunde og ofte litt underdimensjonerte.Dette med urundhet skyldes oftes grader i aluminiumen som er relativt myk.

 

Grader kan fjernes, og med et minimum av forsiktighet går det overraskende greit med alu-tenger. Kan tenke meg at stål er bedre på slitestyrke, men jeg foretrekker aluminium da de ikke ruster.

 

Trykket i 9mm synes jeg er for høyt til Lees grunne tumble-lube design.I dette kalibret har jeg best erfaring med kuler med vanlig smørerille, da 9mm ofte blyer som ville dyr når ladningene nærmer seg max .

 

Tja, jeg har ladet slike kuler i 357 uten problemer, og der er trykket enda høyere. 9mm kan riktignok være litt vrang hvis en lader til max, men hvorfor skal en det? Lader mine 124TL til rett over 1000 ft/s, da er en innenfor både felt og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Når kula kommer på tvers inn i skiva på 10 m er det en ting som er sikkert, den er svært ustabil :!:

 

 

Løsning er å begynne med løpet og gjøre det rent,,, klinisk rent.

Og så slå ei kule gjennom løpet og måle løpsdiameteren

Litt på siden, hvordan måler en best i løp med 5 rifler(686)? . Blir ikke rett over hverandre, noen knep her for å få det nøyaktig

 

Har du prøvd å måle ei kule . . . :?:

Ingen problem å måle ei kule som er slått gjennom løpet på en 686.

Rull kula litt med fingrene og mål på flere steder, du kjenner når du er oppå bommene, lett som en plett :D

Link to comment
Share on other sites

Securitysix:

 

Jeg har målt kulene rett etter de kom ut av støpetanga, slik at krympen ikke har påvirket målingene mine. Men jeg er enig i at hvis man har et romt løp, skal man være forsiktig med krympen. Nå virker det som om mitt løp er perfekt (0.355") - hvis jeg bar hadde fått støpt runde 0.356" kuler.

 

Fulmen:

 

Etter å ha målt alle hullene i tanga og sjekket den i en lupe, ser det ut til at de to halvdelene har forskjøvet seg i forhold til hverandre. Det kan virke som om de har maskinert hullene riktig, men når de satte inn de to boltene som skal sikre at hullene blir riktige, har de fått en liten forskyving.

 

Jeg tror jeg skal krype til korset og sende en mail til Lee (den 2. denne uken. Jeg kjøpte en Universal Decapping die hvor utstøterpinnen plutselig forsvant :shock: )

 

I mellomtiden får jeg bruke noen av de 8.000 Partizan kulene jeg kjøpte i våres (Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å støpe kuler til 9mm - bortsett fra at det er veldig morsomt å lage fine, blanke kuler - skulle ønske jeg kunne bruke de uten å smøre de (ala Den Ensomme Rytter 8) )

Link to comment
Share on other sites

At styrepinnene ikke stemmer overens høres svært merkelig ut :?

Etter å ha vært og sett på hvordan støpeblokker lages, tror jeg jeg kan si at det er umulig at de kan bli montert "ut av linje" i forhold til støpehullene.

 

Tror nok heller at du har vært litt hardhent når du har lukket forma og derved pått grader eller skjevslitasje på styrepinnene.

Men fortvil ikke, disse styrepinnene kan byttes ut og da skulle du være tilbake på "rett spor"igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...