Jump to content

Kal 16.


FixXer

Recommended Posts

Hello kammerater :lol:

 

Ny bruker her!

 

Kunne ikke finne noe om dette med søkefunksjonen..

 

Er det noen som har erfaring med gåsejakt med kal 16/67?

Mitt spørsmål er; hvilken patron bruker/brukte du da? Det er jo som kjent ikke store utvalget i kaliber 16 men jeg har arvet en hagle i dette kaliberet som jeg har hatt suksess med på storfugljakt og ønsker nå å prøve den på gås.

 

Håper noen har erfaringer å dele av

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg bestemt å ha lest at i et 16/67 kammer, så er det ikke noe problem å bruke 16/70 patroner.

 

Edit: @Amatør har selvfølgelig rett, det var 16/67 patroner som kunne brukes i 16/65 kammer.... :oops:

 

Men du bør nok ikke bruke stålhagl eller andre harde hagl uten at du er sikker på at hagla tåler det. (Stålhagl anbefales vel ikke på gås uansett.) Hvis du er usikker på om den tåler det, så ligger det noen tråder om emnet her inne.

 

Edit: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=19066

 

Bismuth i normal 16/70 ladning vil nok være bra gåsemedisin, forutsatt moderate skuddhold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om 67mm kammer. Enten er det 65mm eller så er det 70mm.

 

Derimot har jeg hørt om 16/67 patroner. Dette er patroner som er laget for å være like bra, både i 65mm kammer og 70mm kammer. Du må vite hva slags kammer du har, og du må ikke fyre av en 70mm patron i et 65mm kammer.

 

Som sagt over, skyter du gås greit med kal 16, selv om noen påstår man må minst ha kal 10. Man må bare være bedre på avstandsberekning.

 

Her er det noe å lese:

http://www.16ga.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...