Jump to content

.44 magnum


Mag44

Recommended Posts

Jeg har 8 44 mag revolvere, ingen av dem har lik preferanse når det gjelder kule og ladning, så å gi "resept" som du ber om, er vanskelig. Generelt ville jeg holdt meg til standard kulevekt og om det er snakk om mantlede kuler, Hornady 240 XTP og 21 - 21,5 grs N110, N105 gir også bra hastighet, men skal du ha flat kulebane (hvor flat?) må det lades til magnum hastighet. Ellers kan jeg anbefale RCBS sin 240 grs silhuett kule, den pleier å gå svært bra (tror jeg har hatt suksess i fler av mine 44 revolvere med den, enn det meste annet) I og med at det er ei bly kule, får du normalt også en del høyere hastighet, enn mantlet, på ellers likt trykk. Mener f.eks Klette kan ha den for salg. Jeg støper den selv, men prøvde komersielle først og var svært godt fornøyd (skal litt til :!: )

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en 245g. Frontier kule me 21g. N110 i går. Sammlingen er bra men rekylen ble litt over trivselsfaktor (309 faktor).

Skal prøve med 19g krutt og jobbe meg oppover til jeg finner minimum.

Hvem selger RCBS Silouette kule ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvde en 245g. Frontier kule me 21g. N110 i går. Sammlingen er bra men rekylen ble litt over trivselsfaktor (309 faktor).

Skal prøve med 19g krutt og jobbe meg oppover til jeg finner minimum.

Hvem selger RCBS Silouette kule ?

Siden du skriver dette var det vel N110 og ikke N310! Anbefaler deg å redigere den ladningen der om noen ved ett ulykkestilfelle skulle "herme"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten bra erfaring med ei kule til (nei jeg har med mange fler), som kan gi grei kulebane, det er ei støpt RCBS 220? grs for GC. Fått svært bra presisjon i noen av mine 44er med den. Hastighet med litt lavere kulevekt kan økes noe uten at rekylen går opp mot det den er i forhold til f.eks. 240 grs kuler.

 

Grunnen til at tyngre kuler går bra, tror jeg er at de har lengre bæreflate og derved styrer bedre både i hylsa (rettere patroner) og i løpet (retter seg ,bla opp om de entrer litt skjeivt) Best presisjon har jeg nok med kulevekt rundt 300 grs, men med de blir kulebane noe krummere og rekylen kraftigere.

 

Om våpnet skal benyttes til Magnum2 f.eks, er avstandene normalt likevel slik at du kan holde rett på, med hastighet rundt 1200 - 1300 fps, men begynner det å nærme seg 150 meter, må du nok kjenne kulebanen og forlegge, eller stille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...