Jump to content

Blogg!


tronderik

Recommended Posts

Nå har ikke jeg noe greie på blogg, men meningen med blogg skal vel ikke være å skrive om fra andre nettsteder og legge ut på sin egen blogg? Denne artikkelen fra portalen ligner veldig på det du skriver om kråkejakt i bloggen din http://www.kammeret.no/portal/smaviltjakt/100-lokkejakt-pa-krake-og-ravn

Jeg gidder ihvertfall ikke å følge med på en blogg som bare kopiere fra andre steder, jeg har jo lest det før. Du har jo ikke oppgitt kilder en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei Trond Erik. Det gjør meg ingenting at du "låner" artikkelen jeg skrev for kammeret, men da skal dette stå markert tydelig! Men det er strengt tatt kammeret som også eier denne, så de har jo også en finger med i spillet.

 

Om du har bilder på bloggen din som ikke er dine skal også dette opplyses om. Hadde dette vært Usa kunne du risikert søksmål og det som verre er.

Link to comment
Share on other sites

Hrm...

Mange forskjellige fonter i den teksten gitt... Det er jo noe som lukter juks i en besvarelse fra elever også. :?

Ikke er jeg sikker på om du har tillatelse til å legge ut Youtube linker til annen manns materiale heller. At det ligger på youtube er ikke fritak for ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Søksmål kan man vel strengt tatt risikere i Norge også når det gjelder opphavsrett o.l. Uten at jeg har noen kjennskap til denne saken i særdeleshet.

 

Uten sammenligning forøvrig: i 2008 ble det tatt en rekordstor håkjærring på fiske i Trondheimsfjorden. Dette var midt i agurktida, og en rekke norske aviser hentet villig vekk bilder (og forsåvidt også fakta) fra et norsk diskusjonsforum, noe det etterhvert ble en sak av da den som hadde opphavsretten likte dette dårlig.

 

Mer info om saken finner man på http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=35904&view=findpost&p=418796

Link to comment
Share on other sites

Når du legger noe på youtube, så vet du jo hvordan deres tjeneste fungerer, og de lar deg embedde videoer på eksterne websider.

Kan ikke se noe galt i det.

 

Derimot det å ta bilder eller tekst fra andre stiller seg "litt" annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det er rettighetshaveren som har lastet opp matriellet på youtube, eller ikke,.

Å vidreformidle brudd på åndsverkloven er ikke Ok, selv om det er noen adre som ha gjoer t det (Det er ikke greit å kjøpe tyvegods hellerm, selv om du ikke har stjælt det selv)

Link to comment
Share on other sites

det er ikke ifra kammeret jeg har tatt den teksten, den har jeg tatt ifra hjemme siden til bladet villmarksliv, men jeg kan fjerne den teksten fortest mulig.

 

Men filmer ifra youtube har jeg fult lov å publisere, det står i lovverket, for det er bare en viderekoblet link, når dere ser den filmen blir det det samme som og se den på youtube. (når dere ser den blir det rekgistert på youtube at dere ser den.

 

Alle bilder jeg har på siden har jeg selv tatt, driver å utdanner meg som natur og villmarks fotograf i disse tider....

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det er rettighetshaveren som har lastet opp matriellet på youtube, eller ikke,.

 

Det er vel også en problemstilling ja, men da ligger jo strengt tatt lovbruddet hos den som lastet det opp på youtube uten å eie det.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke ifra kammeret jeg har tatt den teksten, den har jeg tatt ifra hjemme siden til bladet villmarksliv, men jeg kan fjerne den teksten fortest mulig.

 

Men filmer ifra youtube har jeg fult lov å publisere, det står i lovverket, for det er bare en viderekoblet link, når dere ser den filmen blir det det samme som og se den på youtube. (når dere ser den blir det rekgistert på youtube at dere ser den.

 

Alle bilder jeg har på siden har jeg selv tatt, driver å utdanner meg som natur og villmarks fotograf i disse tider....

 

Du må gjerne ha teksten på bloggen din, men da vil jeg og Morten Meland (foto) stå som forfattere av den;)..

 

Når det gjelder hvor du fant teksten, så synes jeg det er interessant. Har du en link? Jeg klarer ikke finne den. Lurer på hvorfor VL har den på sine sider...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...