Jump to content

RA Hylser


243 winchester

Recommended Posts

Skal ha endel nye hylser til 6,5x55. Lapua og Norma hylser er jo dyre.

 

Lapua hylse koster 5,45kr

 

Lapua ferdigrullet ladet med scenar koster 5,99. Kan jo like så godt kjøpe ferdig rulla, og skyte de opp til tomgods, og omladning :D .

 

MEN

 

Hvordan er det med RA som DFS bruker, er de hylsene egnet til omladning, evt hvor mange ganger?!? Tenkte på 100 grain rekrutt ladet til 800m/s

Link to comment
Share on other sites

Her i vinter skaffet jeg meg .308 Norma Golden Target fra DFS sin prisliste. Gav da 6 kr pr patron.

Har den patronen gått utav sortimentet siden den ikke er på prislisten jeg sjekket fra DFS nå nettopp?

 

Ser det nå er to alternativer fra RA.

En merket Match 150 gr med Lapua (kule?)

Alternativ 2: Match med 185 gr kule.

Alternativ # erm Match med 150 gr Sierra kule. Regner med det er Match King kulen.

Noen med kjennskap til kuletupen og BC på de to første patronene? Er takknemelig for svar om noen har erfaring med desse.

 

Er tilregnelig å tro det er Lapua hylser, og det er jo en god ting. Selv om prisen er over kronen over Norma alternativet fra i vinter.

 

Mvh

jarnt

Link to comment
Share on other sites

Takker fjompen.

Grunnen til at jeg lurte var at jeg ikke kunne se den Normapatronen i prislisten til DFS nå etter nyttår.

http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... 100110.pdf

 

Flott at den er tilgjengelig fra Norma skytterlag i såfall :)

 

I .308 ser jeg bare RA patroner (varenummer 1051, 1052 og 1054) og en Sellier & Bellot (vare 1063) Hos DFS i tilfelle.

 

Til 243 winchester: Beklager om jeg kuppet tråden. Mest for å kartlegge tilgangen på RA/ Lapua og Norma hylser for trening og omlading.

 

Noen med info om kuletype og BC på RA ammunisjonen (.308 alternativene)?

 

jarnt

Link to comment
Share on other sites

om det er RA sierra så har den matchking kuler på 150 og 168 grs. BC står på sierrabullets.com (150 grs har .398 og 168 grs har .447)

 

Om det er LAPUA patronen så har den vel 150 grs Lapua lockbase om jeg ikke tar helt feil og har BC på .488

 

Takker. Lockbase høres sansynelig ut i 150 grs.

" DFS prislisten =1052-RA MATCH 7.62 X 51 12 g / 185 gr. 770 m/sek Kr. 7,14"

På Sierrabullets.com ser jeg ikke opplistet noen matchkule på 185 grs.

På Lapua sin side ser jeg to alternativer (kilde http://www.lapua.com bullets...)

#1De har en scenar på 185 grs (Scenar GB432 HPBT 12.00 185 .521) Er det denne kulen de er ladet med så er jo BC 0.521.

#2 Kan og være D46 kulen (FMH Boat Tail D46 FMJBT 12.00 185 .547) Er jo også en mulighet. (BC 0.547)

Noen som vet? Eventuelt har kontakter i miljøet?

 

Om moderartor eventuelt kan være behjelpelig med å sette spørsmålene i riktig forumkategori for ikke å ødelegge tråden er det fint. (kjipt med kalde skuldre i sommervarmen 243.win... :roll: )

 

Takker for hjelpen så langt alle sammen.

 

Beste hilsen jarnt

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg lader endel rekrutt ammo med denne RA hylsa og 100grain Sierra kule.

Eg har no ladd ett sett med hylser 6 gonger uten att dei har strekkt seg nevneverdig.

Desse er brukt i ett Shultz&Larsen løp.

Trur dei strekker seg litt meir i Sauerløp.

Men klarer nok 10 gonger med samme hylsene ser det ut til.

NB Kun ladd til 800ms og kun Necka.

 

OBS fann første sprekke i hylsehalsen i dag!!

ved 7 gangs necking....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sitter og ser i ammo-lista til Skytterkontoret; RA 7,62x51. Er det noen som bruker av den sorten?

Er de som 6,5'en ladet av Nammo/Lapua? Går sterkt ut ifra at det er boxerhetter?

Skal tro om 150 Sierra-kula er å foretrekke? 150 Lapua, er det da Lock-base det er snakk om?

 

Vært praktisk å ha 600 patroner klare til bruk, og til en drøy 7-kroning det vel ikke noen vits i handle inn bulkhylser?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilke patroner du velger vil jeg tro. De som er med 12 grams kuler var med berdanhetter. De som er merket lapua 150grs er nok mest sannsynlig med lapua boxer hylser og lapua kule. Den som er merket med 150 grs sierra kan være med gamle raufoss produserte hylser. Disse patronene ble produsert på RA fram til 2001. Jeg har sett 7,62X51 fra raufoss med både berdan og boxerhetter. Vet ikke om det er satt i gang ny produksjon av 7,62 med sierra kuler på lapua (en periode ble det opplyst at dette skulle gjøres på vanåsverket). Antallet 7,62x51 brukt til DFS bruk er veldig lite i forhold til 6,5. Altså kan det være at dette er ammo som har ligget 10 år på lager å dermed er RA produsert. Om du er ute etter hylsene ville jeg ha ringt å sjekka dette (om det er boxer) før jeg hadde kjøpt hundrevis.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Litt svakt at det ikke var spesifisert, berdan orker jeg slett ikke å "bale med".

Men om det er nye Lapua-hylser merket RA, så slår jeg til! Får prøve ta en telefon.

 

Kjøpte en eske RA- felt 6,5x55 (920m/sek) med Sierra 123HPbt ifjor, veldig godt fornøyd med de.

Link to comment
Share on other sites

Ren tipping: den patronen som er merket LAPUA er nok lapua produsert(150grs lapua kule).

Den patronen merket med RA sierra kan være RA produsert, men kan og være produsert andre steder i nammo konsernet (vanåsverken eller lapua). Den patronen med 12 grams kule er jeg veldig sikker på at er RA produsert. Jeg så en nyinnkjøpt slik pakke i sommer å det var av den gode gamle RA typen pakker som i utforming er lik de pakkene 7,62 nato ble levert i (men med fine farger på pappen).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...