Jump to content

Ringer til ei hansen picatinny skinne


Mjøllner

Recommended Posts

Jeg skal montere en altfor stor kikkert på en Schultz og Larsen og lurer i den sammenheng på følgende:

 

Er Hansen skinner (20MOA) i mm? Regner jo med det, men det har vært litt krøll med metrisk/inches på picatinny før.

 

Hvilke ringer (i stål) er særdeles bra og passer på en Hansen skinne? Jeg er ute etter maks presisjon på dette prosjektet.

30mm mellomrør

Link to comment
Share on other sites

Er Hansen skinner (20MOA) i mm? Regner jo med det, men det har vært litt krøll med metrisk/inches

Krøll? Picatinny er Picatinny, Mil. Std. 1913, Stanag 2324. Her er målene, i både tommer og millimeter..., http://en.wikipedia.org/wiki/Picatinny_rail hele poenget er dan skal være STANDARD! uansett hvilket skyvelære du måler med. JEg har faktisk 4 rifler og 5 kikkerter med Picatinny skinner og ringerb, og kan sette hvilken som helst kikkert på hvilken som helst rifle ila. kanskje 30 sekunder. Om jeg tar meg tid og bruker 1 minutt, så kan jeg skru ratta der de stod sist kikkerten stod på den rifla, og være innenfor 1 til 2 klikk.

Hvilke som helst ringer som er 30mm og "Picatinny" skal passe, om ikke er det noe feil med enten ringene eller skinna - for ordens skyld er den ene av mine fra Hansen.

 

Eventuelt krøll kommer som oftest fra at noen tror at Picatinny og Weaver er like, dette er feil, noen av målene er like men avstanden mellom sporene varierer på Weaver skinnene - de kan passe om hverandre, men gjør ikke alltid det.

 

 

 

Weaver er Weaver, Picatinny er Picatinny, og tror du det er det samme eller at den ene er den andre, så blir det krøll.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har da noen år med div NATO standarder bak meg så helt tett er jeg vel ikke :D men det er fortsatt en grunn til at jeg spurte. Fordi dere ikke har vært borti problemet betyr ikke at det ikke eksisterer. Nå har det for øvrig kommet et nytt utkast som så vidt jeg vet ikke er approbert enda, STANAG 4694. Men takk for hjelpen. Prøvde å stille et greit spørsmål, men det hørtes kanskje litt rookie ut. Beklager det i så fall.

 

Hvis dere M67 og Roe har noen gode tips til ringer så er jeg takknemlig for det :D Mulig det blir LaRue. Skal monteres en USO 3,2-17x44

 

Roe, du som har god kontroll på 6,5x55, jeg har bedt våpensmeden kappe pipa på 50cm som etter mine regnestykker blir nokså optimalt; høres det fornuftig ut?

 

For øvrig takk til de andre forslagene :D

Link to comment
Share on other sites

Sorry for å virke nedlatende.

Jeg har ringer fra Farrell, Warne, IOR og Vortex, og et par jeg ikke husker hva er. Alle virker, på alle skinnene.

Skinnene er Farrell, Hansen, RimfireTechnologies og US Optics

Farrell ringene er penest, men IOR ringene er vel de mest praktiske (og tyngst og styggest), med sin 1/2" 6-kantmutter istf. odde torx-mutter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg lite om, men utfra wiki-siden til den NATO-skinnen (STANAG 4694), så skal det som passer på picatinniy passe på den nye.

 

"The NATO Accessory Rail is backwards-compatible with the STANAG 2324 or MIL-STD 1913 Picatinny rail, which dates back to 3 February 1995"

 

Det ser også ut som om det kan ta noe tid før denne skinnen er i omløp, ettersom den er i godkjenningsprosessen (wiki-kilde).

 

Det er en litt lignende tråd på snipershide.com (http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=997812), der kan man blant annet lese:

 

"The purpose of the MIL-STD-1913 rail was to standardize the dimensions in order to make the interface compatible WITH ALL CURRENT ANCILLARY EQUIPMENT. The other requirement for the standard rail was that it was NOT LIMITED TO ACCEPTING ANY PARTICULAR OPTIC OR MOUNT."

 

Dermed kan/kunne ikke picatinniy være med nøyaktig enn forgjengerne og den nye nato-skinnen kan ikke være mer nøyaktig enn picatinniy? eller er jeg på jordet nå?

 

Men det som bunn og grunn er viktig er vel at picatinniy funker og gir litt endring av treffpunkt hvis man er litt nøyaktig.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...