Jump to content

innstilling av kikkertsikte.


olemk

Recommended Posts

hey! er helt totalt nybegynner her og lurer på om noen kan gi meg noe tips anngående innstilling av kikkertsikter. det er et whalter sikte med justerskruer kun for vertikal og horisontal. selve våpnet er et luftvåpen :P så distansen jeg innstiller på bør ikke være så alt for lang :L og det heter Hatsan 125.(om det hjelper noe?) .177 cal (altså 4,5mm) kan tenke meg alle som lerer dette viste det ganske godt :L

ps. jeg er helt 100% nybegynner på dette så ikke le så ille grovt av spørsmålene mine da :L

Link to comment
Share on other sites

er et singel shot gevær. løpet må knekkes.

går det å skyte seg inn til siktet og selve treffpunktet går i hverandre?

bør jeg helst ha geværet fastmontert da? eller er hele måten å gjøre det på veldig tungvindt?

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde jeg da jeg var "kid".

 

Fest våpenet etter kolben i en skrustikke eller lignende (husk å legge tøy mellom stikka og våpenet).

Sett opp en stor papplate så mange meter unna våpenet som du finner hensiktsmessig.

Avfyr for eksempel tre skudd.

Still krysset i kikkertsiktet slik at det står midt mellom de tre hullene som nå er i pappen.

Skyt så med våpenet på mindre blink for å finjustere.

 

Edit: Eller se forklaring fra mannen med touchteknikken inne over...

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er et luftgevær som må knekkes må du nok skyte for å stille inn siktet. Begynn på en stor papp plate på feks 10m og øk avstand etter hvert.

 

Børsa er hold sensitiv så du må holde på samme måte (og plass) for hvert skudd for å få et repeterbart resultat. http://www.charliedatuna.com/airgun_docs/Hold%20sensitivity.doc

 

Ellers må kikkerten tåle den voldsomme rekylen og det samme med festet, helst hel skinne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...