Jump to content

Engangsladde Norma hylser revner i halsen, kal 6,5x55


Lynx

Recommended Posts

Hei!

 

Har vært hos en skytterlagskollega som har kjøpt en kasse med fabrikkny Golden Target. Disse er skutt i hans Sauer 200, pipa (70 cm) er gått maks 1000 skudd. Som på de fleste Normahylser, så soter disse litt på halsen.

 

Hylsene har vært ladd opp igjen en gang (helpressa) og skutt, nå er halsen svart over det hele, og en av patronene har fått sprukket hals. Det er ikke soting på resten av hylsa.

 

Ladningen er 43,3 grain N-19, som etter tabellen skal gi en Diamond Line ca 820 m/s. Minimumsladning er 42,4 og maks er 45,7. Altså en ladning som i hvertfall ikke skal gi for lavt trykk, særlig ikke når kula er Golden Target som skal gi mer trykk enn Diamond Line.

 

Hvorfor soter da hylsene så mye? Jeg aner at de er pressa for mye, slik at skuldra er satt litt tilbake, men skal de ha noe å si for soting på halsen?

 

IMAG0003.jpg

Fra venstre fabrikkny Golden Target, den ødelagte hylsa, og en hylse fra samme produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Må krype til korset og innrømme at eg har en del S&B hylser som er lada så mange ganger i min .233 at eg har ikke helt kontroll lengre.. :lol:

Vil tro at de er lada mellom 15 og 20 ganger og da er de ikke no tap om de har fått nok etterhvert.

Men at Norma som skal vere "gulle gode" gir seg så tidligt var jo litt.... rart.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forresten, at skuldra blir satt for langt tilbake fører vanligvis ikke til sprekk i halsen slik man ser på bildet der. Det kan derimot (vanligvis etter flere gangs ladning med skuldra satt tilbake) føre til hylsehodeseparasjon, dvs sprekk langs trykkringen.

 

Ja norma hylser sprekker i halsen de og. Sånn er det bare ;)

Link to comment
Share on other sites

Har hele batchen på tromling nå. Vet ikke om dette gjelder flere da jeg dumpa hele eska nedi trommelen uten å kontrollere alle, men det skal inspiseres godt. Jeg har ikke ladd mye med Normahylser, men at de revner etter første omlading håper jeg hører sjeldenhetene til...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme med både 30-06 og 6,5x55 hylser. Da har det hvert flere hylser som har gjort dette fra samme lot. Men, andre lotter har holdt som man forventer av Norma. Virker som det blir noen partier ikke er helt etter spec. Litt rart med den strenge kvalitetskontrollen Norma har, men det kan vel skje den beste?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare imponert over Normahylser jeg heller. Det værste eksemplet jeg har hatt er 9,3,74R hylser som jeg fikk hylse-seperasjon på etter 2 omladinger (de var kjøpt som tomhylser). Andre fabrikat ladet jeg minst 10 ganger før jeg kastet de.

Nei må nok enda et hakk lenger øst for å finne de beste hylsene!!!

Link to comment
Share on other sites

Noe som er vanskelig se på kvalitetskontroll kansje?

 

Det burde i så fall være et tema for Norma og deres underleverandører dersom kvaliteten er ujevn.

 

Dog kan det jo selvsagt være produksjonsfeil i f.eks. glødning underveis etc også som er skyld at slike ting skjer, at messingen blir for sprø etc... det er mange feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, nå har jeg for første gang opplevd at ei hylse har sprukket i halsen. Norma hylse dette også, men i 30-06.

 

Og jeg har nå funnet ut at dette er normalt og ikke noe å bekymre seg over, iht svar lenger opp i tråden. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...