Jump to content

Tilpasse hagla, eller skytestilen?


rhl86

Hva ville du gjort?  

32 members have voted

  1. 1. Hva ville du gjort?

    • Tilpasset hagla med mer Cast Off, evt Cast Of ved tå
      22
    • Tilpasset skytestil til ei rett hagle
      10


Recommended Posts

du kommer etter min menig ha stor glede av å tilpasse børse etter deg, e hadde i som var heilt rett og hadde for høy kamm for meg så e fikk se for mye skinne. derfor har nå kjøpt meg ei hagle med justerbar kam og castoff. treffer mye bedre nå en når e måtte hele tiden tenke på å kompensere, men dette er min mening da

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt man skal gjøre det ene eller det andre kommer jo litt an på. En nybegynner kan det jo hende holder hagla helt feil, så skulle jeg satt noen i gang med hagleskyting ville jeg gitt dem en hagle som hadde ganske standard drop og litt cast-off så ser man jo etterhvert hvor det bære når man får skutt litt.

Så før jeg begynte med allverdens tilpasning så ville jeg fått verifisert at i alle fall skytestilen er noenlunde grei. Det er mange som ender opp en en slags suppe med evigevarende tilpasning fordi de tror at de liksom aldri har helt nådd det riktige oppsettet, eller de tilpasser for å kompenerer for rare skytestiler og kanskje forandrer disse underveis tilogmed, og da blir det jo aldri noe greie på noenting.

Men at man til syvende og sist trenger en hagle som passer er det jo ikke noe tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Har fått trent litt på lerdue banen nå med både min egen hagle, og en god håndfull med andre hagler fra venner og kjente.

Først kan du jo konsentrere deg om din egen hagle, og ikke driv å lån andres (enda). Tror det er viktig å venne seg til en hagle til å begynne med. Lettere å få riktig siktebilde om du bruker samme hagla hver gang.

For å få øyet rett over skinna, så kan du bare tilte hodet litt mere til høyre/ned. Dersom du tørrtrener 5-10 minutter hver dag, så tar det ikke mange dagene før dette sitter.

Link to comment
Share on other sites

En nybegynner kan det jo hende holder hagla helt feil, så skulle jeg satt noen i gang med hagleskyting ville jeg gitt dem en hagle som hadde ganske standard drop og litt cast-off så ser man jo etterhvert hvor det bære når man får skutt litt.

Så før jeg begynte med allverdens tilpasning så ville jeg fått verifisert at i alle fall skytestilen er noenlunde grei.

 

Kloke ord som jeg er helt enig med.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hva slags halge man skyter med, hvis stillingen er feil.

 

Men skyt så mye som mulig, forhåpentligvis med din egen hagle. Få gjerne med deg en autorisert instruktør (disse finner du gjerne gjennom din lokale JFF), som kan gi deg tilbakemelding på montering, sving og generell gjennomføring av skuddet.

 

Men stå på, med tiden så blir man bare bedre og bedre, hvis man trener riktig, og nok. :D

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...