Jump to content

S&B PM2 3-21x50 ..verdt å vente på??


icarus

Recommended Posts

Pratet med jakt og friluft på villmarksmessa for en tid tilbake, og de bekrefter at S&B kommer med en ny PM 2 modell i 3-21x50. Høres jo helt perfekt ut, men den kommer visstnok ikke før i nov-des...

Ny kikkert må kjøpes uansett, men er fryktelig utålmodig:)

 

Nov-des. er jo jakta godt i gang, og nesten over allerede, og da blir spørsmålet, skal jeg vente på denne, eller heller gå for en 3-12 eller 4-16 i samme sjanger...

 

Vanskelig valg dette, hva skal jeg gjøre?:))

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 4-16x.

Jeg jakter små kryp med en lignende kikkert. Skal du jakte små vilt, velg P 4 fine retikkel. Har kun hatt PM II 3-12, men valgte 4-16 i tilsvarende kvalitet da jeg oppgraderte.

Liker du å skyte små tette samlinger på papp er med enn 16x en fordel i mine øyne. Jeg kompenserer med å bruke litt mere tilpasset blink.

Feks med 20-24x synes jeg det er lett å skyte på en klistrelapp som sikte punkt.

Men med 16x og medforstørrende mil dot som jeg har nå, er det enklere å bruke en 200m BR blink.

(nabo forumet i sverige har ei pdf fil som du kan laste ned, bruk minst 90 grams papir kvalitet).

Link to comment
Share on other sites

..og for å gjøre valget enda vanskeligere.. hva med hensoldt 4-16x56??

Har fått et greit tilbud på denne, og den virker jo ganske bra. Noen som har personlig erfaring med den?

 

Hørte også noen som snakket om at hele ingeniørstaben til S&B er solgt/overtatt av et eller annet annet optronics firma, og at en følge av dette er at kvaliteten på S&B kikkertene kan variere noe mer enn for en 3-4 år tilbake. Noen som vet noe om dette?

 

Så bottomline;

velge hensoldt 4-16x56 eller S&B 4-16x50???

(Prismessig kommer jeg omtrent likt ut uansett..)

Link to comment
Share on other sites

icarus !

Jeg har oppgradert til hensoldt 4-16x. Mest pga lysbryter plassering og at jeg ville ha en kompakt kikkert

Jeg synes S & B har bedre retikkel valg og ørlite bedre el mere bestemte klikk.

Har ikke hatt hensoldt`n mer enn 4 måneder. Og ville ikke byttet tilbake.

Ellers så gjør den jobben like bra som en bender

Link to comment
Share on other sites

Har Hensoldt 4-16x56FF og S&B PMII 5-25x56.

Hensoldt

Fordeler: Klarere ,lysere, lettere, mer kompakt og har lysbryteren bedre plassert.

Ulemper: Mangler zero stop, gammeldags mildot retikkel.

 

S&B PMII

Fordeler: Gode justeringsratt, tydelige klikk, zero stop og flere retikkler å velge mellom.

Ulemper: Lysbryteren kan vanskeliggjøre montering, parallakse skalaen stemmer ikke.

 

Jeg greide ikke velge bort en, derfor har jeg begge. Hvis jeg skulle velge en i dag, ville det nok blitt Hensoldten.

 

En annen sak er at jeg har en Zeiss 3-12x56 med mildot retikkel, og utvendig justeringsratt med klikk til 750 meter. Den holder til det meste, og er betraktelig billigere en de andre 2.

Link to comment
Share on other sites

Etter intensiv googling og flere runder i tenkeboksen har jeg landet på hensoldten. Har også bestilt en ny montasje; near mfg alphamount. Ser meget bra ut :D

http://nearmfg.com/products.htm

Kan forøvrig anbefale Near mfg. Utrolig hyggelige folk, og en like utrolig serviceinstilling!

 

Så da er det bare å vrenge lommeboka og vente på at herlighetene skal dukke opp:) gleder meg skikkelig 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter intensiv googling og flere runder i tenkeboksen har jeg landet på hensoldten. Har også bestilt en ny montasje; near mfg alphamount. Ser meget bra ut :D

http://nearmfg.com/products.htm

Kan forøvrig anbefale Near mfg. Utrolig hyggelige folk, og en like utrolig serviceinstilling!

 

Så da er det bare å vrenge lommeboka og vente på at herlighetene skal dukke opp:) gleder meg skikkelig 8)

 

Går det ann å spørre om pris'en :?:(send gj på pm om du ikke vil si det her;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...