Jump to content

Max lengde (COL) .45 Colt


Orion

Recommended Posts

Prøver meg med et spørsmål igjen her på forumet:

Hva er det som begrenser max lengde (COL) på patronen i en revolver?

Er det kun lengde på tønna som må hensyntas? Eller er det andre forhold som kommer inn i bildet? Avstand til inngangskonus f.eks.?

 

Tenkte å lade noen kose-/trenings-patroner med lette 175 grains LSWC. Men disse har en lang spiss foran på kula.

Når jeg setter disse i hylsa slik at kulens "skulder" flukter hylsens forkant, kommer COL på ca. 41,3 mm.

I de ladedata jeg har tilgjengelig finner jeg ingen ladninger med større COL enn 41,0 mm. Se under.

 

Men selv om patronen er over 41,0 mm, er det god klaring slik at tønna på revolveren kan rotere fritt. Der er ca. 1,5 mm klaring.

 

Speer: 1,6 " = 40,64 mm

Ladeboken utg. 4: 41,00 mm

Link to comment
Share on other sites

egentlig ikke noe annet enn cylinderlengden som begrenser i revolver, men det er jo naturlig å forsøke å anvende en eventuell krymperille. du trenger ikke å ta samme hensyn til friflukt som du er nødt til å ta i andre våpen, kula skal igjennom en lang cylindermunning og forbi cylindergapet før den treffer entringskonen, så det er ikke noe å beymre seg for.

 

ladninger med litt rekyl bør være litt kortere enn cylinderlengde, i tilfelle rekylen skulle klare å bevege en kule litt i hylsa er det fint med litt marginer.

 

i håndvåpen er det vanligvis slik at kuleform og kulelengde bør taes hensyn til når du bestemmer settdybde.

to forskjellige kuler av samme vekt kan variere mye i lengde, og da vil det være naturlig å finne ut hvor mye hylsevolum forskjellige kuler spiser opp, hvis du har tenkt å bruke data for en annen kule av tilsvarende vekt.

om dataene du har er utarbeidet med en kuleform, kan det være en ide å gå for en settdybde som gir tilsvarende hylsevolum om du skifter kule. (og selvfølgelig ikke gå rett på maksdata :roll: )

 

i ditt tilfelle ville jeg satt kula slik du beskriver, da har du godt hold på kula, og det er også en viktig faktor. men det kan godt hende at du ender opp med et annet hylsevolum enn det dataene du går utifra har, og dermed er du nødt til å endre ladningsvektene dine.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar.

Det var egentlig bare dette med max lengde jeg lurte på.

Jeg er klar over at disse kulene opptar mindre av tilgjengelig hylse-volum, og at ladningen må økes i forhold til en større/tyngre kule.

Et alternativ hadde vel vært å sette kulene dypere, men jeg synes det ser litt rart ut med kulene helt nedi hylsene.

Foretrekker å sette dem slik som først beskrevet, og som også du anbefaler, så får heller COL være litt stor så lenge det ikke betyr noe

for funkjonering og maxtrykk.

Fikk i allefall bekreftet at det ikke er noen fare at COL blir slik at kulen er nesten helt ute i sylinder-munningen. :D

Link to comment
Share on other sites

tabbet meg nesten ut på COL i forgårs. satt og sizet og primet nesten 200 .45 colt hylser som skal lades opp og brukes i både en pietta 1873 revolver og en uberti 1873 winchester, og fant ladedata som var nær i ladeboken der COL var oppgitt til 41 mm. stilte inn, kjørte ut et par tomhylser for og kontrollmåle, og fant så ut at jeg burde sjekke om de passet.

 

Går flott i en peacemaker replika, men ikke faen om de ville komme opp i 'heisen' på winchester kopien. back to the ladebod, skru på seating dien til jeg fikk 40,5, virket flott i winchester.

 

Hadde vært litt irriterende og ladd 187 stk smell som ikke virket i uberti'en. :idea: og bare fordi jeg hadde et geni-øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Fort gjort hvis man ikke følger med.

Får du noe pressisjon i Pietta'en? Jeg bruker en STI Texican, den går ned og til venstre 10 - 15 cm når jeg skyter blykuler (SWC).

Tenkte å prøve forskjellige type kuler for å finne noen som går bedre.

Har du noen gode ladninger på lur?

Hvilken type kuler? Krutt? Mengde? Jeg er ganske fersk innen lading av .45 Colt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...