Jump to content

oppbrotsjing av 6,5X55


Covi

Recommended Posts

Jeg går å sysler om tanken om å brotsje opp 6,5X55'en min. Kunne tenkt meg en kraftig villkatt. Tanken er å bruke børsa som en reservebørse til storvilt jakt + seljakt. Har tenkt tanken på 6,5-06AI. Denne hadde jo vert veldig pratisk mtp tilgang på hylser. Er det noen som vet om det går å brotsje opp kammeret til 6,5-06AI uten å måtte bytte pipe? 6,5-284 er vel en mulighet, men den er vel ganske kommers. Har dere noen forslag til billige løsninger og kaliber? Børsa er bare en cz 550 så jeg vil ikke legge for mye penger i prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 AI er vel like spennede, ca samme hastighet tror jeg du kan få. å da kan du skyte orginal 6,5X55 ammo og få ferdig tilpassede hylser ;)

 

gode gamle 6,5x55 er vel av mange (også i landet bortenfor blåmyra) regnet som et av de aller best egnede kalibrene for "akleyfisering" :mrgreen: Dette er fordi utgangspunktet er ei hylse som har ganske mye kon, og derfor tjener mye på denne operasjonen, da hylsevolum øker betraktelig:lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva er trykkforskjellene i vanlig 6,5x55 kontra 6,5x55AI ?

 

Har en smallring mauser som er mulig kandidat til en ombrotsjing.

kaliberet har vel ikke noe "trykkstandard" så det bestemmer vel hjemmeladeren selv. men du får ganske mye større volum. og hastigheter nesten på 6,5-284 nivå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lekt meg litt med 6,5X06 og 6,5-284. Sistnevnte var en lånt en.

Og det som slo meg, var at det var forbausende lite å vinne, ved og gå opp fra 55 til en av villkattene, hvis man ikke også har skytterlags (740mm) lengde på pipa. Lekte litt i QL akkurat nå, siden jeg er endel inntresert, og feks på min T3 Varmint med 600mm pipe fikk jeg 966m/s med 06, og 924m/s med 55.

Men går man opp til 740mm pipe blir det litt anderledels, 1016m/s med 06 og 972m/s med 55.

Dette er med 8gram Scenar, og MRP, sistnevnte er det vel veldig få som bruker i mengdeskytings sammenheng. Med de fleste skytterlags krutt vinner man enda mindre.

Hvis man lader 55ien opp til samme trykk som villkattene, vinner man nesten ingen ting på brotsjing. Men nå skal jeg ikke anbefale andre og overgå trykkstandarder, meeen med gode hylser, moderne våpen og litt innsikt går dette helt greit.

Så de som vil brotsje opp en feks 550mm jaktpipe, vinner veldig lite på og få noe ukurant, men det er jo dødskult da :lol: og ha noe ikke alle andre har.

Jeg har gått tilbake til 55, og ved neste pipebytte vil jeg heller øke lengden, og beholde patronen, og dermed vinne m/s på den måten. Pipa holder vel minst dobbelt så lenge med lillebror i kammeret. Har man først funnet godladningen i en spesiell pipe, er det jo kult at denne spesielle pipa varer ut sesongen hvertfall :oops:

 

Min mening Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...