Jump to content

Stor forskjel på trapbaner?


Guttapåskauen

Recommended Posts

Man leser på Kammeret, og hører titt og ofte om folk som både skyter 24-25 duer på trapbanen. På de få banene jeg frekventerer ser jeg at snittet kanskje ligger på 15-18 duer (hos de som har trent litt), og at det er ytterst sjeldent og en såpass prestasjon å skyte fullt hus at det vanker håndtrykk og gratulasjoner.

 

Jeg lurer på om banene er bygd så ulikt at enkelte baner er enklere å skyte enn andre, eller skal det være nogenlunde likt? Noen ganger har jeg følelsen av at enkelte baner ikke er den helt store utfordringen. Kanskje man bør oppgi banen i samme slengen dersom man ønsker å meddele sine resultater.

 

Som en kuriositet husker jeg for noen år siden at et knippe av landets fremste fuglejegere var samlet til en uformell skytekonkurranse. Beste trapskytteren vant med 14 treff.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei banene kan variere litt i høyde og vinkler, noen skal på liv og død ha fulle jegertrapp vinkler og lave duer noe som da blir vanskeligere og skyte på en de banene som er innstilt for Nordisk trapp, høyere duer og mindre vinkler.

Jeg har også sett at enkelte skriver at de ligger på 24-25 i snitt :shock:

men jeg tror nok ikke at dette er helt sant :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet å skyte på hjemmebane, og viste meg ikke på andre baner før det hadde gått et par år. På hjemmebane skjøt jeg 20-23 rett som det var. Så en dag prøvde jeg meg i nabokommunen. Frustrasjonen var stor da jeg ikke klarte mere enn 8-10 duer.

 

Jeg skjønte da at jeg gjorde noe feil. Jeg hadde lagt meg til uvaner som passet til flukten på duene hjemme. dette gikk ikke på en annen bane.

Jeg startet da helt fra grunnen og bestemte meg for å gjøre ting riktig, og det tok ikke lang tid før jeg skjøt bedre bå begge banene. Og når du gjør ting riktig, så er det ikke veldig stor forskjell på banene.

 

Vår egen bane har faktisk ord på seg for å være vanskelig. Dette har å gjøre med at vollen over kasteren er for høy, og at noen av mikrofonene er dårlige. Likevel er det en eller annen som skyter fullt hus nesten hver uke. Dette med applaus og gratulasjoner har vi også. Det er en fin skikk å hedre en perfekt serie synes jeg.

 

Innstilling av kasteren kan være litt forskjellig fra klubb til klubb. Noen går høyt og noen lavt. Noen går 90 grader til siden og noen bare 60. det er hva du er vant til som avgjør om banen føles lett eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Store, høge bunkerser med kasteren stående høgt inni er et problem. Dette gir flate duer som du ser seint. Resultatet er at du lett skyter over. For å kompensere dette må du senke pipa en del i utgangs possisjonen.

Men lave bunkere ( lik høgde med standplass ) og lågt montert kaster gir brattere vinkel på dua, du ser meir av dua og du ser dua tidligere. Dette gir bedre resultater, skyter bedre, vant med bedre resultater og ergo så takler du mentalt det og skyte godt på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen jegertrap-baner som er like..... Innenfor reglementet kan det være store forskjeller (kastehøyde 3-4 m over standplassnivå målt 10 m foran kastemaskin / kastevinkel 60-90 grader / kastelengde 40-45 m). Noen kastemaskiner står som andre har påpekt inntil 60 cm under standplassnivå, som er ansett å være en fordel. I tillegg skytes det på forskjellige duer, noen harde og noen mindre harde. Men en av de største årsakene til at noen baner oppfattes å ha større vanskelighetsgrad enn andre er, etter min mening, forskjellig bakgrunn. Det er enorm forskjell å skyte mot en jevn grønn/brun bakgrunn og å skyte på duer som forsvinner mot himmelen, eller hvor bakgrunnen varierer i farge osv...

 

Det eneste som er helt sikkert når det kommer til oppgitte snittresultater er at INGEN har 25 i snitt :lol: Men at enkelte skyttere som regel ligger på resultater på 23-25 trenger man ikke å betvile, selv om disse selvsagt også skyter dårligere innimellom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nettopp vært på min første tur med egen hagle på trapbanen , og hadde 11 treff på første serie. Neste serie nevner jeg ikke :(

Denne banen er stengt i Juli , og lurer på om det er noen åpne baner i Vestfold hele sommeren?

Trenger trening!! hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt over 20 på min lokale bane, ligger i år på ett snitt på rundt 18. (På rundt 500 skudd)

 

Men når jeg reiser på naboforeninga sin bane, er jeg oppe på 22-23 i snitt (Er da regnet ut ifra færre skudd, ca 250 totalt på to år).

 

Så for å svare på trådstarter sitt spørsmål, forskjellene er nesten like mange som antall baner. :) Når du reiser på ei bane, tar ett par testserier for å venne deg til duene, også legger deg opp på 23-24 treff, er du en god skytter. :) Stikkordet er trening.

 

God sommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...