Jump to content

honing av cylindermunninger i revolver


Recommended Posts

Etter endel lesing av diverse rundt på nettet ser det ut som om trange sylindermunninger er gjennomgangsmelodien i Ruger kal. 45 mens de er mer ideelt dimensjonerte i .44.

 

Når det gjelder verktøy tror jeg at jeg ganske enkelt ville spent opp tønna i en søyleboremaskin og sentrert vha. en dor spent opp i chucken og som akkurat går i tønnemunningen.

Om du da spenner opp en dor som du vikler med slipepapir vil verktøyet være godt sentrert forutsatt god oppspenning i ei stikke som står godt fast og at boremaskinen ikke har nevneverdig kast.

Om du på forhånd har sjekket oppliningen mellom løpet og hvert kammer vil du også ha muligheten til å legge inn litt offset om det skulle være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

vel, da er pipa sløgga, og målt med metrisk micrometer til 11,47mm hvilket burde være sånn ca .4511"

sløgga ett av kammerne også, og det ser ut til å måle 11,48mm, som jeg regner om til sånn ca .4515"

dette er jo temmelig optimalt, men jeg må måle resten av kammerne også- og hvis rugern viser seg å være så godt dimensjonert som det hele veien, blir jeg nødt til å eksperimentere med flere kuletyper, og skaffe

meg noen andre feildimensjonerte revolvere å jobbe på.

 

Jeg tror jeg har noen... de vaquereoen jeg bruker mest nå vil ikke samle ordentlig med noen av ultrapingle ladningene mine. Har prøvd med litt forkjellige kuler osv.

Link to comment
Share on other sites

Erik Bråthen skrev en artikkel om ".44 Elefant". Temaet var .44 Magnum med 350+ grains kuler. I hans SBH var overgangskonen boret skjeivt. I fall kammerne dine har jevne dimmensjoner, så kan det hende det er bryet verdt å skru pipa inn en omdreining og få laget ny overgangskon - en ekstragevinst til vil kunne være en trangere spalte mellom løp og tønne.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...