Jump to content

konvertere .303British til .308?


73alfa

Recommended Posts

Er det mulig (med pipebytte selvføgelig) å konvertere en .303 British til .308? Tanken er altså å få et litt mer tilgjengelig kaliber i en Lee Enfield.

Vil det være tilstrekkelig å få laget en ny pipe i .308, eller må også sluttstykket byttes? hva med magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg gjøre, men korrekt observert, støtbunnen må endres. Der er et firma i Australia som produserer nye (eller bygger opp gamle låskasser, er ikke helt sikker) Lee-Enfield rifler i .308, og den britiske hæren har bygget dem om til sniper-rifler i .308 frem til de tok i bruk AI.

Men hvis det du har er en rifle i god originalstand synes jeg det er for gale å bygge den om, spesielt hvis den er nummerlik. I så fall, send meg en PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sannelig, bøyer meg dypt i støvet for Raudnakke.

Sarco (http://e-sarcoinc.com) har et godt utvalg bolthoder på lager.

Men jeg synes fortsatt det er for gale å bygge om en fin original Lee-Enfield til .308, da vil jeg heller ta en privat diskusjon om alternativer,

siden originale Lee-Enfielder er noe jeg er på utkikk etter :mrgreen:

Forøvrig: Hva med en som er nyprodusert på CNC-maskineri ? http://www.australianinternationalarms.com.au/

Link to comment
Share on other sites

Kunne selvsagt ha ønsket meg en helt ny AIA, men dette er nok ikke bare enkelt å få tak i her i landet (og sikkert ikke billig heller).

Tanken var at, dersom det gikk an å bare bytte pipa, så kunne det ha vært gjennomførbart, men å endre vesentlig på låsekasse og sluttstykke er nok uaktuellt ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget dem på sidene til en canadisk forhandler (http://www.marstar.ca/gf-AIA/index.shtm), og de er egentlig ikke avskrekkende dyre. 800 - 900 canadiske dollar avhengig av modell. Den forhandleren eksporterer også.

Hvilken LE-modell er det du har ? (Vær så snill å si at det er en nummerlik No.4 Mk-2T med originalkikkert og at du kan vurdere å selge den :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

303 British er mye brukt i USA, og alle de store ammoprodusentene lager amunisjon i dette kaliberet. Det er ikke noe problem og skaffe ladekomponenter her hjemme. Med unntak av et bedre kuleutvalg i kaliber 30., kan jeg ikke se noen god grunn til å bytte til 308. 303B er et flott kaliber til jakt og hjemmelading. Jeg ville ikke byttet til et annet kaliber hvis jeg var deg.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken LE-modell er det du har ? (Vær så snill å si at det er en nummerlik No.4 Mk-2T med originalkikkert og at du kan vurdere å selge den :mrgreen: )

 

Jeg har en No1 Mk III. Er jammen ikke sikker på nummerlikheten, men den er nok ikke til salgs så da spiller det jo heller ingen rolle :D

kanskje jeg på sikt skulle sett litt på mulighetene for å få importert en AIA M10 (karabin i 7,62x39) ? drømme-drømme

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...