Jump to content

Machetè


Xprez

Recommended Posts

He he.. Ja, syns det jeg også! ;D

 

Men merke er jeg usikker på, det står ingenting på den, annet enn et merke gravert inn i stålet... Vises litt dårlig på de siste bildene, men skal vist forestille en okse eller noe lignende... Kanskje noen andre her på forumet som har litt mer kunnskaper på dette enn meg.... (vet bare hvordan man bruker kniver o.l.)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Mener absolutt ikke å kapre tråden her, men er macheten fra Cold Steel bra, tenker da på Latin Machete.

Så spørsmålet er vel hvor bra en machete egner seg for norsk natur. Hvordan stiller den seg mot å bli brukt som øks eller kniv?

 

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har brukt et så stort blad til noe produktivt, så min erfaring er ganske begrenset. Men ville tro noen andre her inne kan med dette.

Bruker i dag en Brusletto Hunter, men synes den er synd å kleive ved med siden den blir litt sløv av det. Så tar ofte med øks.

 

Så, er det noe poeng i å kjøpe ett slikt fancy redskap? Er selvfølgelig åpen for andre modeller :)

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Du er heldig du har en så snill søster som vet hva du liker, utrolig fet machete!

 

Ja, syns også jeg er det. ;) Ja, syns den var rå.

 

Så, er det noe poeng i å kjøpe ett slikt fancy redskap? Er selvfølgelig åpen for andre modeller :)

 

Erik

 

Vell, den er faktisk meget bra til å rydde små-skog med. Min ble testet i helgen og den tok 2-3cm greiner og små busker i et hogg, uten å legge noe særlig kraft bak. Så i mine øyne er den perfekt til det formålet, f.eks. rydde teltplass på fisketur...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Mener absolutt ikke å kapre tråden her, men er macheten fra Cold Steel bra, tenker da på Latin Machete.

Så spørsmålet er vel hvor bra en machete egner seg for norsk natur. Hvordan stiller den seg mot å bli brukt som øks eller kniv?

 

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har brukt et så stort blad til noe produktivt, så min erfaring er ganske begrenset. Men ville tro noen andre her inne kan med dette.

Bruker i dag en Brusletto Hunter, men synes den er synd å kleive ved med siden den blir litt sløv av det. Så tar ofte med øks.

 

Så, er det noe poeng i å kjøpe ett slikt fancy redskap? Er selvfølgelig åpen for andre modeller :)

 

Erik

 

Har ingen egen efaring med nevnte machete fra Cold steel, men utfra vekta så tipper jeg på at den har tynt blad og egner seg best til å rydde tynne og lette buskevekster, og ikke til kløvejobber. Da tipper jeg på at en god gammeldags samekniv vil gjøre en bedre jobb. Det beste er vel trolig å fortsette med øksa du bruker i dag, eller finne ei lettere øks, hvis primærjobben er kløving.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...