Jump to content

Variasjon i ladning fra kruttmål?


vingemutteren

Recommended Posts

Har ett "Lee Perfectpowder masure" kruttmål, og har opplevd følgende:

 

Det virker som om ladningene kan stige i vekt (innstilt på 5.2gr N320, og det ser ut til å kaste 5.4gr ved en kontrollmåling etter 10 ladninger med tapp på opp, og tapp tapp med fingeren på ned). Med N310, så merket jeg at av og til hang det det igjen krutt. Og jeg ser at jeg har store variasjoner i hastigheter, der noe går sakte og noe går fort, og mesteparten er noenlunde som forventet. Med andre ord så mistenker jeg "bridging". Så nå har jeg begynt å tappe med fingeren på målet for å unngå dette.

 

Men har dette medført at ladningene etterhvert har stabilisert seg 0.2gr tyngre enn det de opprinnelig var justert til?

 

Trodde dette målet ikke var plaget med briding?

 

Hva kan man forvente seg i presisjon av ett slikt mål?

 

Tips til forbedring av stabilitet med dette målet?

 

Hvilke alternative kruttmål, bør jeg vurdere til pistolkrutt/ladninger?

 

 

OBS! jeg ligger i nedre enden av hva dette målet kan kaste av krutt.

Link to comment
Share on other sites

når du tapper pä målet med fingeren(regner med du mener at du "slår forsikti på det") så vil du pakke kruttet tettere (komprimering) i målet. Dette gir tyngre ladninger. Om du skal tappe må du gjøre det hele tida, også når du justerer inn målet.

 

At noe krutt henger igjen med vihtavuori krutt er noe som skjer med flere. Vihta-kruttet er innimellom veldig statisk og henger overalt. En kompis vaska lee målet sitt grundig etter demontering, og det ble mindre "statiske problemer" da.

 

Har du karusell eller lader du på enstasjons?

Link to comment
Share on other sites

Slår forsiktig ja (gjør det hele tiden helt konsekvent nå).

 

Lader på enstasjons presse med dette kruttmålet (så jeg betjener kruttmålet helt manuelt for seg selv). På dillon pressa jeg av og til låner, (R550) brukes dillon mål (det virker være helt ok).

 

Tøymykner? Mener du da tøymykner utblandet i vann, eller i ren tøymykner for så å skylle med vann?

 

Tar vel vinter og vår før en kan bruke målet da?

 

Skal ta å skylle kulehammeren i tøymykner også, der henger allt av krutt som limt (frankford arsenal sin).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...