Jump to content

Ha med våpen på hundetrening /Angst for bjørn(rovvilt)


Forstkandidaten

Recommended Posts

Hei denne er vel kanskje litt offtopic å legge den her, men det er sikkert mange som har gjort seg opp noen tanker om det.

 

Saken er at jeg ble kontaktet av en kar som driver med elghunder. (Bandhund). Han er litt opp i åra og i den senere tid med relativ hyppige bjørneobservasjoner så er han rett og slett litt engstelig for å trene hund. "særlig å gå gjennom de tetteste snara" som han sier. Og jeg kan jo forsåvidt forstå at det ikke er no moro å snuble over en bjønn som ligger på en nyslått elg i et tett snar. Det skal jo mye til for at nettopp dette skal skje mente jeg, men har du riktig vind og sniker deg fram er det jo helt klart mulig.

 

Så kommer jeg til spørsmålet; Han ønsker å ha med seg våpen når han trener hund, han vil da føle seg tryggere som han sier, han er visstnok en gammal pistolskytter og lurte på om det var lov å ha med seg håndvåpen i skogen når han trente hund, altså for å evt skyte skremmeskudd. Slik det er på Svaldbard med isbjørn.

 

Jeg synes egentlig dette var et litt kinkig spørsmål. Skog og utmark er jo ikke offentlig i så måte at en ikke skal/kan/bør bære våpen der, men så behøver vel ikke alle som er i skogen gå med våpen som noen gamle cowboyer heller..

 

 

jeg sier ja takk til innspill

 

 

Mvh Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, du har tråkket i et tabu-tema i Norge :wink:

Noen mener du er useriøs om man trenger håndvåpen til slikt....

 

Håndvåpen til selvforsvar (mot dyr) på fastlandsnorge er vel ikke så vanlig....men det er ingen som nekter deg å drive med øvelsesskyting på privat eiendom....

 

Lovverket åpner for bruk av hånvåpen til selvforsvar. Hvordan dette praktiseres i forhold til selvforsvar mot dyr er jeg usikker på. Må håndvåpen brukt til selvforsvar mot dyr på Svalbard være søkt på for akuratt dette tilfellet, eller kan konkurransevåpen også benyttes til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

1. Han bør være en forbaska god hurtigskyter.

2. Nytter ikke med kaliber som bare erter opp bamse.

3. Må være på egen grunn, eller på grunn han har løyve til treningsskytingt og eventuell jakt.

4. Våpenet må i sekken før en kommer til nevnte terreng, og selvsagt hvergang han kommer ut av det.

5. Hva er galt med ei jakt rifle?, hundefører børsene er jo perfekt til dette.

6. Punkt 5 har ingenting med lovligheten å gjøre, mer med kraft og sosial aksept.

 

Man bør ligge svært lavt om man strekker på begrunnelsen for å bære våpen (spesielt håndvåpen), treningsskyting er ok. Håndvåpen for selvforsvar mot dyr, er jeg ikke sikker på er så tydelig innenfor det man kaller ett akseptert aktverdig formål. Jeg ser for meg at vi snakker om minst 44m, og at våpenet normalt oppbevares lett tilgjengelig i sekk. Og ikke på kroppen (husk amo ut når man går over til transport, og når en går på annens grunn).

Jeg er overbevist om at å drasse på en hundefører børse har mer for seg rent treningsmessig, og med mulighet for småvilt jakt mesteparten av året, også mest uproblematisk i forhold til aktverdig formål. Men bevares, jeg skjønner tankegangen hans utifra ett rent praktisk synspunkt. Men som sagt, mener han at han er god nok i ett knipetak med ett mag2 våpen? Jeg hadde tatt rifla.

Link to comment
Share on other sites

Så kommer jeg til spørsmålet; Han ønsker å ha med seg våpen når han trener hund, han vil da føle seg tryggere som han sier, han er visstnok en gammal pistolskytter og lurte på om det var lov å ha med seg håndvåpen i skogen når han trente hund, altså for å evt skyte skremmeskudd. Slik det er på Svaldbard med isbjørn.

 

 

Det han spør om er jo om gubben kan bruke pistol til å skremme vekk bjørn han eventuelt skulle møte på mens han er ute å trener hunden sin.Er han på egen grunn, eller har grunneiers tillatelse til å øvelsesskyte der ser jeg ingen hindring i lovverket for det. Jeg har selv vært på Svalbard enndel ganger og folk der går med revolver og boltrifle midt i byen. Det står egne våpenstativ utenfor banken/kjøpesenteret som kundene kan bruke fritt. Jeg spurte endel av befolkningen der oppe om hvordan regelverket for dette var og det holdt med at man hadde bæretillatelse på våpenenet, siden risikoen var såpass høy for at isbjørn kunne komme inn i byen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også selv vært en del ganger på Svalbard (har en bror som har bodd der en årrekke) og der trenger du ikke engang bæretillatelse. Jeg har leid våpen der noen ganger og da viser jeg bare fram bankkortet som legitimasjon, 125 kroner fattigere og vips har jeg ei rifle og 10 skudd i hånda.. Men tilbake til saken. På Svalbard er det jo påbudt å få med rifle, det er det jo ikke på fastlandet. Jeg ser egentlig dette som et ikke tema, men er jo moro å høre synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Handvåpen er ikke "godkjent" som isbjørn beskyttelse, på Svalbard.

Det er ikke slik det blir håndtert, det blir brukt, med stort hell for den sakk skyld.

Men søker man på f.eks 44mag, som isbjørn beskyttelse får man avslag hos sysselmannen.

Men de er ikke så strenge på å kjøpe stor magnum, som første håndvåpen, så lenge man har sikkerhetskurs, og 6mnd "ansenitet" i pistolklubb.

 

Så jeg tviler på at det blir tatt godt i mot, hvis man har med seg revolver i felt, på fastlandet

Link to comment
Share on other sites

Eier du grunnen/har løyve av grunneier, og driver med trening. Er det ingenting i veien for å bære håndvåpen i felt.

Typisk er provosorisk øvingsområde, gjerne kombinert med telt og bål om så ønskes. :wink:

 

Å gå med våpen hylstret over lengre distanser en det aktuelle trenings området derimot, er ikke lov (da må det i sekken). Og da mener jeg en rifle med åpne sikter (holo sikte?) normalt er både raskere å bruke, gir sikkrere resultat en håndvåpen.

 

Se til at kravene til aktverdig formål og løyve i forhold til grunn er oppfylt, før en tar med og henger håndvåpen i hylster på kroppen. Ikke glem at våpenet må være i bag/sekk uten amo under all transport utenfor området det skal brukes.

 

Ting er ikke så vankelige, ei heller så restrektive som mange tror. Men det er klart at mulighetene den enkelte har, varierer stort. Og man må altid kunne svare for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...