Jump to content

ulemper med kort recurvebue?


steffen

Recommended Posts

heisann, jeg blir å kjøpe min første bue snart.

jeg har sett meg ut en PSE Razorback med 20-25lb dravekt.

 

jeg har merket at det stort sett ikke er opplyst om dralengde på recurvebuer(jeg har målt dralengden min til ca 28")

så da spør jeg, er det noen ulemper med å kjøpe en 54" kontra en 62" bue?

og er det normalt med sikter på recurvebuer?

Link to comment
Share on other sites

Recurvebuer har jo ikke noe punkt hvor draget stopper. Derimot blir de mindre behagelige å trekke etter en viss lengde, og enda mer etterhvert.

Dette er veldig designavhengig.

Har en 65" bue som jeg kan ha forskjellige lemmer på (og derfor jeg anbefaler en bue med ILF lemfestesystem, alt annet er tull idag), Border Hex V lemmene er smoothe og perfekte å dra helt til ihvertfall 30-31", men Win & Win WinACT-lemmene merkbart "stacker" på slutten, heldigvis ikke så mye at det gjør noe.

 

Generelt er det slik at de fleste skyter bedre med en lengre bue, de er mere behagelige og skyter stillere. Ved en gitt dralengde vil det finnes en optimal lengde hvor en bue kortere og lengre vil kaste raskere, men dette er nesten helt nullet ut av moderne design, det skiller nesten ingen ting.

De fleste buskyttere som konkurrerer bruker så lange buer som praktisk mulig, mens jegere ofte bruker kortere buer, bare prøv å snik gjennom et kratt eller sitt oppe i et tre og skyt. Faktum er at det er vanskelig uansett, og trenden idag er mot lengre buer over 60", men 64" og 65" er fremdeles langt for 28" drag om en skal holde seg til moten...

 

JEg vil anbefale deg 62" buen.

 

Sikter er en annen sak, om du vil bruke sikte så bruker du sikte, og ikke så bruker du det ikke.

JEg kan ikke se at sikter øker presisjonsnivået på recurveskyting til nybegynnere. Du skal ha ganske god kontroll på teknikken før et sikte forbedrer mer enn det forvirrer og tar fokus vekk fra skyteteknikken - som er det viktige. Penger koster de og stilles inn skal de, Alt for mange sikter og sikter, glemmer hvordan de skal skyte, bommer - og skrur på siktet istf. å konsentrere seg om skuddet

 

Mitt forslag er å vente med sikter til en har lært seg å skyte, eller glemme hele greia. Skal du skyte blink (FITA/NBF) eller kose deg med "langholdsskyting" på varierende hold, 60-70-100m, så kan et sikte være kjekt. Det er uansett lett å skru på et sikte og sikte når en skyter, om en kan skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, sikter er ikke bare tull. Jeg tar heller en stabilisator enn sikter. Det sitter også en stab på den ene recurvebuen min, en 10" Black Sheep.

Den gir skuddet en bedre følelse synes jeg, og "tabbeskudd" går ikke fullt så langt ut som de ville gjort uten.

Det viktigste du kan gjøre for presisjon, utstyrsmessig, er ha piler som er tunet til buen, og deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
heisann, jeg blir å kjøpe min første bue snart.

jeg har sett meg ut en PSE Razorback med 20-25lb dravekt.

 

jeg har merket at det stort sett ikke er opplyst om dralengde på recurvebuer(jeg har målt dralengden min til ca 28")

så da spør jeg, er det noen ulemper med å kjøpe en 54" kontra en 62" bue?

og er det normalt med sikter på recurvebuer?

 

hva skal du bruke buen til? morroskyting eller fitaskyting? Om du skal skyte på blink ville jeg ikke kjøpt noe som helst av recurve under 66". Buen blir mere stabil å du slipper å få så vonde fingre p.g.a for spiss strengvinkel. Det er normalt med sikte ja, hvertfall om du skyter på blink, men det finnes også bare-bow klasser.

 

Stabilisatorer er et must om du skyter blink, siktebildet blir roligere å balansen i buen blir bedre, her må man prøve seg frem, men det er ikke uvanlig med stabilisatorer på over 30". Her må man derimot ikke starte med overdrevne lengder på stabbene, blir buen for tung så blir det et pes å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...