Jump to content

Merkelig hare


rubenkl81

Recommended Posts

Var ute å kjørte her en dag å fikk sett en merkelig skapning av en "hare".

 

Grunnen til at "nesten" er sikker på at det var en hare var for at det var 2 som satt i lag,hvor den andre var en normal hare,den var brun/hvit.

Stoppet helt opp å de ble sittende i lag i nede i grøfta bare 3-4 meter fra bilen.

 

Den andre var helt svart,hadde akkurat samme trekk som en hare.Så ikke ut som en kanin i hele tatt.

 

Det som eg tenkte på var om det kunne være noe slag for genfeil hos den..

 

Er det noen andre som har noen tanker om hva dette skyldes?

Link to comment
Share on other sites

ja men problemet her er at dette var i salten (kråkmofjellet),å den var ikke brun,men HELT svart ( kan si like svart som en tiur).

 

Derfor eg reagerte på dette.

 

Hadde den vært brun så ville eg ikke tenkt over det men siden den var helt svart så skjønner eg ikke helt hva som var skjedd med den heller.

 

Det er ikke bebyggelse i det område heller borsett fra noen hytter,så tviler på at det er rømt kanin av noe slag siden de bruker å holde seg i nærområdet.

 

Kan jo nevne at eg har jaktet småvilt i 13 år no så trudde eg kjente til det meste her i nord men dette har eg ikke sett før..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har ikke sett svart hare før,men var og jaktet kanin på ei øy her nede og skjøt en del svarte kaniner!

Vil nok tru at dette også er en rømt kanin,som har vært i frihet en stund og dermed dratt litt unna befolkning!

Kan jo ikke se bort ifra genfeil heller da!

Hender jo det blir litt innavl hos haredyrene våre!

 

Mvh Hagen

Link to comment
Share on other sites

nei vanskelig å si nøyaktig hva det var,men den var prikk lik en hare bare at den var svart..

 

Skulle ha hatt kameraet med meg å fått bilde av de 2.

 

Men en kan jo ikke utelukke kanin,for som dere sier så er det nok mange som bare setter dyra sine på skogen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvfølgelig ikke utelukke kanin, men det kan også være et utslag av innavl og genetikk/mutasjon. Bor litt sør for deg, og vinterstid har jeg sett flere hvitharer med svarte tegninger. Et tegn på innavl. Finnes et bilde her inne av en slik som ble felt for Ares i fjor vinter. Men helt svart er jo spesielt! :)

Prøv å få bilde av den og send også en henvendelse til landets fremste hareforsker; Hans Christian Pedersen ved NINA.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være melanisme, det motsatte av albinisme.

Melanisme er økt dannelse av svart pigment i hud, hår, fjær, skjell eller øyne, som gir individer som er tydelig mørkere enn normalt. Svarte individer er kjent hos flere dyrearter: leopard, katt, hund, hest, hare, duer osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...