Jump to content

Hvor får jeg kjøpt knivstål?


Ilatad

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om jeg skal prøve å lage kniv, har lest litt og funnet ut at fjærstål er billig og bra, verktøystål er vist også greit til å starte med, men hvor får jeg kjøpt stålet?

 

Bør ha en ståltype som er enkel å herde og fin å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Er og sjølv på prøvestadiet.

Driver å forsker litt i "vanlig" rustfritt, med Cad å ein Trumpf 500 te hjelp.

Foreløpig bare noe 2mm. Kjem kansje ein tråd om dette viss eg får til herdinga.

 

Skal du smi?

Blikkenslagere har som regel mye rart stål ligganes.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke smi nei, det blir eventuelt litt senere ;)

Kanskje høre med en blikkenslager ja, men vet ikke om de har så god oversikt over hvilket stål det er? også hadde jeg tenkt ca 4-5mm, vet ikke hvor ofte de bruker så "tykt" stål

Link to comment
Share on other sites

Nei sant nok, men ser mi har mye rart i hyllane.

Men selfølgelig er ikkje 4-5mm så vanlig.

 

Kjørte sjøl i gang med ein stor serie med knivblad i 3mm, i stål som det var for lågt karboninnhold til å herde :roll:

Så prøver nå med 2mm og korter blad for statikken sin del.

 

Men er lett når maskinen gjer jobben.

 

er ikkje heilt sikker på om eg fekk til linken

Er gøy å forske litt

Link to comment
Share on other sites

Rustfritt stål som er umagnetisk vil ikke kunne herdes.

 

Vanskelig å få tak i fjærstål i Norge (som ikke er brukt), til en rimelig pris. Men de har her: http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=353

Selv med frakt fra USA er ikke prisen så ille. De har godt utvalg, så man finner alltids noe mer.

Grunnen til å ikke bruke brukte fjærer er at de kan ha sprekker.

 

Hvis man ikke kan herde stålet er koldsagblader brukbare. Brukt helst de i massiv HSS, de i bimetall har seigt, men ikke så hardt stål i alt unntatt tenna.

 

Morten Håkonsen selger knivstål, både karbonstål og rustfritt. Det er antagelig det billigste: www.mortenhakonsen.no

Nordell knives i Sverige selger også: www.nordellknives.com

Ønsker man litt mer spesielt stål, så kan man kjøpe biter ned til 1 meters lengder av Uddeholm Norge (noen dimmensjoner i 0,5 m også). Det er ikke alle stål som kommer i passende dimmensjon, med Arne (O1), Sleipner + noen til gjør det.

Disse sender med bedriftspakke, så fraktprisen blir litt. I tillegg er prisen på presisjonsslipt og forbearbeida betraktelig høyere enn svart, men det kan være fordel å ha den ferdig planslipt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og brenner på noen hundre kilo stål, som jeg for tiden ikke har noe bruksområde for.

Eneste problemet mitt er at lageret er et stykke unna slik at det vil ta noe tid for meg å få tak på det du måtte ønske.

 

Til knivblader har jeg fire varianter av stål som egner seg:

K990 Bøhler (dimensjoner i mm: 3x15/8x20/5x50)

C60 (12x12/25x25/10x50)

2842 (10x10/5x37/4x50/6x50/8x50 +rund 13,5 og åttekantet 13)

2510 Bøhler(9,5x50,8)

 

Hvis du søker på nettet finner du informasjon om ståltypene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og brenner på noen hundre kilo stål, som jeg for tiden ikke har noe bruksområde for.

Eneste problemet mitt er at lageret er et stykke unna slik at det vil ta noe tid for meg å få tak på det du måtte ønske.

 

Til knivblader har jeg fire varianter av stål som egner seg:

K990 Bøhler (dimensjoner i mm: 3x15/8x20/5x50)

C60 (12x12/25x25/10x50)

2842 (10x10/5x37/4x50/6x50/8x50 +rund 13,5 og åttekantet 13)

2510 Bøhler(9,5x50,8)

 

Hvis du søker på nettet finner du informasjon om ståltypene.

 

Bly:

Vet du hvilken standard "2842" er tatt fra?

Var også inne på Bøhlers sider og ikke så lett å finne 2510. Om du har noe mer der vil det hjelpe.

Om du sender meg mengde av de forskjellige dimmensjonene av C60 og pris på det du har av den, kan jeg sikkert finne en kjøper.

 

K990 er et karbonstål med ca 1% karbon. Dette passer best til lamminering, og ikke til helstålkniver.

C60 er et karbonstål med ca 0,6% karbon.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvilken standard "2842" er tatt fra?

Var også inne på Bøhlers sider og ikke så lett å finne 2510. Om du har noe mer der vil det hjelpe.

Om du sender meg mengde av de forskjellige dimmensjonene av C60 og pris på det du har av den, kan jeg sikkert finne en kjøper.

 

Metallurgen:

Kan dessverre ikke si hvilken standard "2842" er tatt fra, men jeg mener det er Bøhlers K720 (C:0.90, Si:0.25, Mn:2.00, Cr:0.35, V:0.10).

Bøhlers "2510" hetter vel egentlig K460 (C:0.95, Si:0.25, Mn:1.10, Cr:0.55, V:0.10, W:0.55 -hentet fra Bøhlers Edelstahl tabell/bok).

Grunnen til at jeg ikke kan si dette sikkert er at jeg har arvet stålet fra en avdød venn (og smed). Papirene på stålet ble dessverre borte i avviklingen av smia.

Det var meningen at jeg kanskje skulle ta opp smihobbyen min på nytt, men slik situasjonen er nå ser det ut til at det kan bli lenge til... :(

Har ikke muligheter til å etablere en ny smie slik jeg er bosatt i dag.

 

Er du interressert i stålet kan du sende meg kontaktinformasjon på PM, (selger billig hvis jeg kan selge partiet sammlet)

 

Har også 3401 (K700), gir fantastisk kontrast i damask (12,50%Mn).

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen:

Kan dessverre ikke si hvilken standard "2842" er tatt fra, men jeg mener det er Bøhlers K720 (C:0.90, Si:0.25, Mn:2.00, Cr:0.35, V:0.10).

Bøhlers "2510" hetter vel egentlig K460 (C:0.95, Si:0.25, Mn:1.10, Cr:0.55, V:0.10, W:0.55 -hentet fra Bøhlers Edelstahl tabell/bok).

Grunnen til at jeg ikke kan si dette sikkert er at jeg har arvet stålet fra en avdød venn (og smed). Papirene på stålet ble dessverre borte i avviklingen av smia.

Det var meningen at jeg kanskje skulle ta opp smihobbyen min på nytt, men slik situasjonen er nå ser det ut til at det kan bli lenge til... :(

Har ikke muligheter til å etablere en ny smie slik jeg er bosatt i dag.

 

Er du interressert i stålet kan du sende meg kontaktinformasjon på PM, (selger billig hvis jeg kan selge partiet sammlet)

 

Har også 3401 (K700), gir fantastisk kontrast i damask (12,50%Mn).

 

K720 (2842) skal være tilsvarende AISI O2. Kan være greit til helstålblader, men antagelig kødden å essesveise. Med tanke på de dimmensjonene du har er dette en grei kandidat til å eksperimentere med knivmaking.

K460 (2510) er tilsvarende O1. Mye brukt i kniver (som Randall og Mad Dog), også i lamminerte norske blad. Ikke av de letteste å jobbe med til essesveising, men har brukt det mye i de kursa jeg har holdt i knivmaking.

K700 er et austenittisk manganstål, og egentlig ikke noe man bør ta med i essa i det helle tatt. Svært tung å smi, og varmebehandlinga som herder eggen er svært ugunstig på dette stålet. Godt til slitasjeapplikasjoner med stål mot stål eller ved slag som steinknusing, men ubrukelig i en egg.

 

Sender deg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...