Jump to content

Transport av våpen via Schipol


Kiwi

Recommended Posts

Har noen vært på reisefor med våpen via Schipol nylig?

 

Lurer på om EU-våpenpasset vi får utstedt i Norge fortsatt er tilstrekkelig sammen med utførsel/innførselpaiprer norge og ankomstland?

 

Trenger det kolliet som inneholder vital del og ammunition å være låst?

Link to comment
Share on other sites

Sett lås på ALT som kan låses. Så unngår du mye problemer.

Håper du har lest på KLM sin hjemmeside omkring våpen/ammo?

 

-------- klipp & lim -------------

 

http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm#p8

 

Firearms and ammunition for shooting and hunting sports

Carrying ammunition and firearms in hand baggage is not permitted. You may carry such items for shooting and hunting purposes as check-in baggage under certain strict conditions.

 

Regulations for ammunition and firearms according to the weight concept

If you wish to take more baggage than the maximum allowance, the regular excess baggage fees apply.

 

Regulations for ammunition and firearms according to the piece concept

Each weapon counts as a single item of baggage. If you wish to take more baggage than the maximum allowance, the regular excess baggage fees apply.

 

You must also have the following permits in your possession:

 

The licenses for the weapons in question.

Import and export permits for the countries concerned.

The permission of the Dutch Customs service to travel to, from or via the Netherlands.

Furthermore, the following rules apply:

 

You must make a reservation for travel with firearms and/or ammunition. This can be done through your travel agent or Telephone Reservations.

The firearms must be unloaded and safely packed in a suitcase or other case. The cartridges must be packed safely, preferably in a suitcase.

Sports and hunting rifles must be transported separately from the ammunition.

Ammunition may only be intended for shooting sport and a maximum of 5 kg (11 lbs) of ammunition may be carried per passenger.

Firearms and ammunition are not permitted on flights on Fokker 50 aircraft or smaller aircraft.

Baggage containing ammunition may not carry labels with the text ‘explosives’.

Transporting ammunition with explosive or flammable projectiles is not permitted.

When you check in you should declare that your weapon is unloaded and the ammunition has been packed separately.

Read more about Dutch Customs permits

Contact KLM Telephone Reservations

Link to comment
Share on other sites

Det er litt motstridende beskjeder på sidene til KLM.

 

Det står bl.a. at man ved våpen i bagasjen er fritatt for løyve fra nederlandske myndigheter så lenge man har et korrekt EU-våpenpass.

 

Det har jeg, så da skulle vel alt går bra.. Sender nå en fax for å være på den sikre siden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fløy via Schiphol når jeg var i England for 3 uker siden.

 

Fyllte ut transitlisensen som linket til ovenfor og klistret en kopi av denne på våpenkoffert og innsjekket koffert med ammunisjon. Fikk beskjed om at dette måtte gjøres, da det tross allt ikke er en smal sak å laste en våpenkoffert over fra et fly til et annet :roll: Dersom du ikke ringer tollen direkte og har tilgang på faks, må du påregne 5 virkedager. Tollmyndighetene i Nederland må ha en kopi av pass og Eurpeiske våpenpass for å kunne godkjenne transitlisensen.

 

Videre hadde ikke KLM egne priser for våpen som spesialbagasje som vi er vant med her i Norge. Ble etterhvert enig om at 450 kroner måtte være tilstrekkelig, da de begynte å forlange overvektsbetaling (ca 110kroner per kg).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket litt... og dette blir jævla dyrt :evil:

 

Tror jeg gir jamt f... og kjøper meg ei børse der nede. Får faktisk gjort det på tursitvisum, så får jeg se hva jeg gjør etter endt tur. Får sjekke om jeg kan sette den igjen et eller annet sted der nede, for blir ikke siste ture! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fyll ut dette skjemaet og faks det til tollmyndighetene i Nederland.

Noen ganger kan det ta litt tid før svaret kommer.

http://www.shakariconnection.com/suppor ... onsent.pdf" target="_blank

Eksempel på utfylling:http://www.shakariconnection.com/support-files/consentexample.pdf

 

Hallo

Skal til Canada i mai på bjørnejakt. Skal fly med KLM ifra Bergen via Amsterdam til Canada.

Ser at eg må fylle ut skjemaet som du nevner ovenfor. Må eg fylle ut to slike skjemaer? Eit for turen bort og eit for turen heimigjen? Flight nr er jo ikkje det samme begge veier.

felt nr K som heter "Address of delivery". Er det oppholdsadressen i Canada under jakten?

 

Er det noe problemer med å ha våpen med når ein mellomlander i Nederland, eller går det greit dersom alle papirene er i orden? Treng vi noe ekstra tid i Amsterdam siden vi har våpen med oss? Noen som har erfaring med mellomlanding i Amsterdam?

Rekner med at vi sjekker inn våpnene i Bergen og ser dei ikkje igjen før vi er i Canada.

Håper og at våpnene kjem fram når vi kjem fram. Har lest at noen har hatt problemer med at våpnene har blitt forsinket. Håper ikkje at det er vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig aldri tatt sjansen på å fly over Schiphol, etter utallige skrekkhistorier om papirvelde, paragrafryttere og politi.

Ganske sikker på at du må ha transittpapir for hver vei. Boadresse I Canada blir riktig destinasjons den veien. Ikke ta med kniv, har hørt historier om beslag av både kniver og broadheads. Regner med at billettene er bestilt og betalt allerede, så du må sjekke og dobbeltsjekke at alle papirer er I orden. Dersom billettene ikke er bestilt, ville jeg seriøst ha vurdert andre muligheter men husk at Heathrow er omtrent like ille.

Link to comment
Share on other sites

Er det så gale å fly via Schiphol med våpen som Wolverine67 skriver?

Ser at THS fløy via Schiphol uten problemer...

Men det gjelder å være forberedt. Vil ikkje risikere at vi ender opp i Canada uten våpen. Det hadde vært ein gedigen nedtur.

 

Kniv i bagasjen må no gå greit. Reiste til Sør afrika i fjor mai på jakt. Hadde sjølvsagt med kniv i bagasjen. Ingen som kommenterte det. Flaug riktignok via Frankfurt. Hadde ikkje med våpen på den turen. Lånte våpen der nede.

 

Fekk høre av noen andre som hadde vært i Canada tidligere. Dei sa at det ikkje var lov å ha lyddemper i Canada. Er det noen som veit om det stemmer? Hadde tenkt å ta med lyddemperen til Tikkaen, men blei litt usikker siden eg fekk den opplysningen.

 

Bilettene er bestilt, så det blir flybytte i Nederland

Alternativet er jo å skrinlegge å ha med eget våpen dersom det er for mykje styr/risikabelt :(

Link to comment
Share on other sites

Fekk høre av noen andre som hadde vært i Canada tidligere. Dei sa at det ikkje var lov å ha lyddemper i Canada. Er det noen som veit om det stemmer?

 

Bør nok la den være igjen hjemme.

In Canada, a device to muffle or stop the sound of a firearm is a "prohibited device" under the Criminal Code.[21] A prohibited device is not inherently illegal in Canada but it does require an uncommon and very specific prohibited device license for its possession, use, and transport. Suppressors cannot be imported into the country by civilians;[22] special licensing is required for businesses to import and sell suppressors, and they are typically only available to law enforcement, conservation agencies and the military.

http://en.wikipedia.org/wiki/Suppressor#Canada

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...